Zdravé miminko, šťastná maminka: Dbejte v těhotenství na pravidelné dávky folátu

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Těhotenství je jedním z nejvíce vzrušujících a šťastných období v životě ženy. Pro některé maminky to však může být i čas intenzivního strachu a obav, spojených především s novými příkazy a zákazy. „Teď nesmíš a teď musíš“ jsou téměř na denním pořádku, přičemž rada „buď hlavně v pohodě“ se v tomto informačním humbuku plní jen horkotěžko. Jedno je ale jasné: těhotná žena musí živit nejen sebe, ale i své rostoucí dítě, a proto je příjem těch správných živin naprosto zásadní.

Folát je vitamín, který si své populární místo mezi výživovými doplňky získal díky své zásadní roli pro zdravý průběh těhotenství. Pravidelné dávky folátu brání vadám neurální trubice (tedy vadám mozku a míchy), zvyšují porodní hmotnost a mohou také zabránit spontánnímu potratu, mentální retardaci a deformacím úst, obličeje a srdce. Na štědrém příjmu tohoto vitamínu je nově vznikající život v děloze takřka závislý: je pohonem při dělení buněk, přispívá k růstu zárodečných tkání a podporuje zdravý vývoj nervové soustavy dítěte.

Rozdíl mezi folátem a kyselinou listovou

Není maminky, která by o důležitosti kyseliny listové neslyšela a není divu, že si pro ni po výčtu jejich zdravotních benefitů většina maminek honem běží. Málokdo pak ale budoucím maminkám vysvětlí, že folát není totéž, co kyselina listová a že se jejich využití v našem těle zásadně liší. Sami lékaři navíc tyto dva pojmy poměrně často zaměňují.

Folát je přirozená aktivní forma vitamínu B9, který se nachází v potravinách rostlinného i živočišného původu a jak nám napoví jeho latinské jméno (folium=list), mezi jeho nejlepší zdroje patří listová zelenina.

Kyselina listová je syntetická forma vitaminu B9 a používá se v doplňcích stravy nebo jako obohacení potravinářských výrobků. Teď ale přichází ta nejdůležitější informace: aby tělo mohlo syntetickou kyselinu listovou využít, musí ji zpracovat na aktivní formu folátu, což se neobejde bez specifického enzymu methylterahydrofolátreduktázy – MTHRF. Možná si říkáte, v čem je teda háček? Výzkumy ukázaly, že organizmus téměř 50 % žen trpí poruchou tohoto enzymu a nedokáže tak kyselinu listovou na foláty přeměnit. A zázračné účinky pravidelného zobání pilulek jsou tytam.

Zvolte tu nejlepší formu

Mnoho let se předpokládalo, že kyselina listová je v těle mnohem lépe vstřebávána než přirozeně se vyskytující folát. Na rozdíl od většiny folátů však není kyselina listová přeměněna na aktivní formu vitamínu B9 v trávicím systému, ale v játrech a jiných tkáních. Proto je tento proces velmi pomalý a neefektivní. Lékaři také upozorňují na fakt, že nám velké dávky syntetické formy mohou přinést více škody než užitku.

Co tedy poradit nastávajícím maminkám? V jídelníčku se zaměřte na zdroje přírodního folátu, mezi něž patří listová zelenina, chřest, květák, luštěniny, římský salát, špenát, banány, avokádo, řepa, brokolice, telecí a kuřecí játra.  Nejste-li si příjmem těchto potravin zas až tak úplně jisti, nevadí. Pojistit se můžete i vhodným výživovým doplňkem, při jehož výběru však musíme být maximálně obezřetní. Nejvhodnější formou jsou doplňky s aktivní formou folátu, ideálně v kombinaci s dalšími vitamíny a minerály, které jsou pro zdravý průběh těhotenství nezbytné.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu