Vitamin D na imunitu funguje, ale jen při dostatku hořčíku

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Vitamin D a COVID-19. Jistě i vy jste zahlédli minimálně jeden novinový titulek, který v době pandemie doporučoval pravidelné dávky “déčka”. Ačkoliv na konkrétní závěry nejnovějších výzkumů je ještě příliš brzy, jedno vědci potvrzují bez špetky zaváhání: vitamin D může skutečně zabránit infekci, jelikož významně podporuje zdraví plic a zvyšuje imunitu. To, co už se ale ve zprávách neříká, je fakt, že při užívání vitamin D byste neměli zapomínat také na pravidelné dávky hořčíku. Proč?

Vztah mezi magnesiem a vitaminem D

O důležitosti vitaminu D se toho v posledních týdnech napsalo mnoho. Obecně platí, že vitamin D podporuje naši imunitu, hraje klíčovou roli pro lidi s autoimunitními chorobami a postará se o pozitivní myšlení a dobrou náladu. Nejčastěji bývá však spojován s jeho nepostradatelnou úlohou pro vstřebávání vápníku, díky kterému udržuje v kondici naše zuby a kosti.  Aby ale tělo dokázalo dietou přijatý nebo v kůži vytvořený vitamin D dále využít, musí mít k dispozici optimální množství hořčíku.

Bez hořčíku a vitaminu D se neobejdeme, protože obě tyto živiny zajišťují mnoho důležitých funkcí v našem těle. Hořčík je čtvrtou nejhojněji zastoupenou minerální látkou v těle (po vápníku, draslíku,sodíku) a podílí se mj. na aktivaci více jak 600 enzymů. Ve vztahu k vitaminu D pomáhá např. při přeměně na jeho aktivní formu (kalcitriol), která kromě řady jiných funkcí v těle reguluje i homeostázu vápníku a fosforu.*  Hořčík je tedy významný kofaktor, který je pro aktivaci vitaminu D potřeba. To může pro některé lidi představovat problém.

Hořčíku i vitaminu D má většina Čechů málo, nejvíce ohrožené jsou ženy a děti

Přestože je hořčík hojně obsažen v potravinách, jako jsou ořechy a semena, listová zelenina, celozrnné potraviny a luštěniny, odhaduje se, že na požadované denní množství se v Česku dostane málokdo. Jak naznačují statistiky Státního zdravotního ústavu, téměř celá populace má hořčíku málo, přičemž nedostatkem trpí hlavně ženy.

Problémem číslo dva je i samotný vitamin D, který dle statistik získá z běžné stravy jen 1% české populace, což je velmi rizikové hlavně u dětí: jeho nedostatek může v dětském organismus způsobit celou řadu obtíží, mezi které patří větší nemocnost, dráždivost či nervozita, ztuhlost svalů a nedostatečný růst. A čísla? Podle Státního zdravotního ústavu je těmito symptomy ohrožena přibližně jedna třetina českých dětí, přičemž mezi nejvýraznější projevy patří náchylnost k respiračním onemocněním a oslabená imunita. Naopak významně vyšší hladiny byly naměřeny dětem, jejichž rodiče se pravidelně starají o doplnění vitaminu D potravinovým doplňkem.

Dostatečný příjem obou živin je proto pro naše zdraví rozhodující. Nedostatky v hořčíku a vitaminu D jsou spojeny s řadou zdravotních potíží, včetně kardiovaskulárních chorob, metabolických problémů a deformace kostí. Zajištění dostatku vitaminu D formou potravinového doplňku je tedy pro prevenci případné další vlny COVID-19 vhodnou strategií, leč při nedostatku hořčíku nemusí být úplně efektivní. Pokud se obáváte, že vaše strava neobsahuje dostatek potravin bohatých na hořčík, nezapomeňte proto užívání vitaminu D spárovat s vhodným magnesiovým doplňkem.

*Zdroj: Státní zdravotní ústav

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu