Vitamín B12: Palivo, které vás chrání před depresemi a nabije vás energií

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Vitamín B12 je klíčovým B vitamínem, který potřebujeme pro zdravé nervy, bezchybné fungování mozku a krvetvorbu. Nedostatek tzv. bédvanáctky může vést k závažným neurologickým a psychiatrickým problémům, jejichž důsledky mohou být v případě neléčení nevratné.

Proč je B12 pro naše zdraví zásadní a jak jeho nedostatek včas poznat? 

Superhrdina mezi živinami

Je nezbytný pro normální funkci všech buněk, nelení ani při metabolismu sacharidů, tuků, bílkovin a homocysteinu, podílí se na tvorbě červených krvinek, posiluje imunitní systém a přispívá k udržení normální nervové činnosti.  Dle vědeckých studií může zmírnit příznaky vážnějších onemocnění jako jsou poruchy paměti, deprese či HIV a AIDS, v příručkách nutričních terapeutů figuruje jako významný antioxidant…Seznamte se s vitamínem B12, superhrdinou mezi živinami.

Zkontrolujte si jídelníček

Vitamín B12 se přirozeně vyskytuje v živočišných produktech, jako jsou ryby, maso, vejce a mléčné výrobky. Mezi nejspolehlivější zdroje vitamínu B12 pak patří hovězí, vepřové a jehněčí maso, drůbež a tuňák. O vitamín B12 však bývají obohaceny i některé druhy sójového mléka a snídaňové cereálie. To, že tyto potraviny jíte, ale ještě nemusí znamenat, že vám nedostatek vitamínu B12 nehrozí. Pro jeho správné vstřebávání je totiž potřeba, aby naše tělo splnilo několik zásadních podmínek, bez nichž naše tělo vitamín nepřijme.

Aby B12 dorazil tam, kam má

Jíme-li živočišné produkty, pak do těla posíláme B12 navázaný na bílkovinu. V tomto případě je pro správné vstřebání potřeba souhra tří hlavních aktérů: žaludečních šťáv, kyselin a tzv. vnitřního faktoru. V případě, že je produkce žaludečních kyselin či vnitřního faktoru nedostatečná, k absorpci tohoto důležitého vitamínu nedochází. Proto jsou jednou z nejvíce ohrožených skupin starší lidé, u kterých produkce žaludečních šťáv s věkem klesá.

A když nedorazí?

Dokonce i lehce snížená hladina vitamínu B12 může způsobit výrazný pokles energie a nálady, problémy s pamětí a zmatenost. Mezi další výstražné signály patří zácpa, ztráta chuti k jídlu a pokles hmotnosti. Pokud ani v této fázi nedostatek B12 neřešíme, problémy mohou eskalovat k závažnějším psychiatrickým a neurologickým změnám či anémii.

Dopřát tělu dostatek

Dbát o dostatek vitamínu B12 by neměli jen starší lidé, ale také striktní vegetariáni a vegani, kteří živočišnou stravu odmítají úplně. Nejspolehlivější cestou, jak tělu dopřát jeho dostatek je suplementace výživovými doplňky. Při výběru vhodné suplementace je potřeba vědět, že pro to, aby si naše tělo z takového přípravku vzalo co nejvíc, je nezbytné, aby doplněk obsahoval byliny zvyšující vnitřní faktor. Fytoterapeuti proto doporučují kořen hořce a kořen zázvoru včetně jeho oddenků, jelikož právě ty stimulují sekreci žaludečních šťáv a vnitřního faktoru – bílkoviny, která je pro vstřebávání vitamínu B12 ve střevě klíčová.

Chraňte se tím nejlepším

Není B12 jako B12. I tady platí, čtěte etiketu a hledejte tu nejúčinnější formu bédvanáctky. Ta se v doplňcích stravy objevuje ve dvou formách: methylkobalaminu a kyanokobalaminu. Metylovaná forma B12 se nazývá methylkobalamin. Tato “koenzymová” forma B12 je aktivnější formou než levnější kyanokobalamin, to znamená, že ho tělo více a s větší jistotou vstřebá a využije.

Methylkobalamin – spolehlivý bodyguard

Methylkobalamin rychle získává popularitu nad kyanokobalaminem a stává se v tomto odvětví zářivou jedničkou. Jak ukazují studie, na rozdíl od syntetického kyanokobalaminu metylkobalamin zlepšuje zrak a díky jeho důležité roli při syntéze melatoninu normalizuje tzv. cirkadiánní rytmus a zlepšuje kvalitu spánku. Jedinci, kteří metylkobalamin užívají, zaznamenali, že potřebují spát méně a v dopoledních hodinách se cítí svěžejší.

Nesmírně důležitou funkci má methylkobalamin i v přeměně homocysteinu na methionin. Vysoké hladiny homocysteinu jsou nežádoucí a je známo, že jsou výstražným indikátorem srdečního onemocnění a rizika mrtvice. V procesu přeměna homocysteinu na methionin totiž vzniká “super” antioxidant glutathion, který zajištuje očistu našeho těla a chrání naše buňky před poškozením.

To, že je methykobalamin ta nejvhodnější forma vitaminu B12, ukázala i studie zabývající se tím, která z forem a v jakých koncentracích v našem těle zůstává déle. Bylo prokázáno, že methylkobalamin zůstává v těle delší dobu a ve vyšších koncentracích než kyanokobalamin, což znamená, že vaše tělo z methylkobalaminu profituje déle.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu