Psychická imunita je teď důležitější než kdy dřív. Jak na ni?

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Snad poprvé v našem životě zabrala hrozba nemoci 1. místo v kolektivním i individuálním myšlení a vypadá to, že ho jen tak neopustí. Koronavirus však neokupuje jen prostor v naších hlavách: od propuknutí pandemie zabírá titulní strany všech deníků, zaplnil program většiny televizních kanálů a na sociálních sítích se to děsivými statistikami jen hemží. Naštěstí nejen jimi – najdete tam i praktické rady, a hlavně tisíce opravdu vtipných memů, kterým se od srdce zasmějete. A dobře uděláte, protože smích je jedním z léků na oslabenou psychickou imunitu.


Psychická imunita může zabránit, aby vás COVID-19 infikoval

Psychologové varují, že neustálé bombardování COVIDEM-19, má za následek zvýšenou nervozitu a úzkostlivost, což se okamžitě podepisuje na našem fyzickém i duševním zdraví. „Buďte v klidu“ zní sice ze všech stran, ale před informační vlnou (nejen) o počtu obětí a nakažených dokáže mít chladnou hlavu jen málokdo. Co tedy můžeme opravdu udělat, abychom si zachovali dostatek sil a nadhled? Zaměřit se nejen na dodávku minerálů a vitaminů, ale také na podporu tzv. psychické imunity, která mj. může snížit pravděpodobnost, že COVIDEM-19 onemocníme.

Nevíme, jak moc silní jsme

Psychickou imunitu zkoumají posledních několik let i sociální psychologové z Virginské univerzity, Daniel Gilbert a Timothy Wilson, kteří se zabývají i tzv. emoční předpovědí. Účastníci jejich výzkumu měli předpovídat to, jak by se v budoucnosti cítili při různých pozitivních a negativních událostech. Výzkum ukázal, že lidé obvykle přeceňují, jak dlouho budou po negativních událostech nešťastní, stručně řečeno studie Gilberta a Wilsona naznačila, že lidé zapomínají na psychickou imunitu, která je schopna člověka „podržet“ a chránit jej i před těmi nejhoršími dopady prožívaného neštěstí. Krokem číslo jedna je tedy začít brát psychickou imunitu vážně, začlenit ji do úvah nad budoucností (tj. je možné, že mě potká něco zlého či nepříjemného) a začít ji důvěřovat (ale má mysl disponuje silami, které mi tuto situaci pomohou zvládnout). Strategií, jak psychickou imunitu podpořit, je několik:

Psychickou imunitu můžeme definovat jako systém psychických procesů, které nás chrání před stresem, podporují náš zdravý vývoj a jsou základním zdrojem tzv. resilience neboli odolnosti. 

Sebeuvědomění

První strategií je sebeuvědomění, tedy schopnost pozorně naslouchat našim vlastním potřebám a umět rozpoznat známky stresu dříve, než se převrhnou a začnou být daleko závažnější. Pro věčně zaneprázdněného člověka, jehož život neprobíhá jinak než v životním “presu”, může být naslouchání tomu, co jeho duše či tělo potřebuje, často obtížné, proto ho většina z nás hází za hlavu. A to je chyba. Je nezbytné najít si klidný čas pro sebe sama, v tichosti posoudit míru našeho vyčerpání i to, zda se cítíme zdraví, naplnění a spokojení, nebo jestli by nebyla žádoucí nějaká fajn změna. Co v mém životě nefunguje? Co si přeji?

Přemýšlejte o způsobech relaxace a dobití, během nichž se budete věnovat jen péči o vaši mysl. Pro někoho je to procházka, pro jiného třeba psaní. A pokud na dobití nemáte čas, přenastavte svůj denní rozvrh na zdravější tempo – karanténa je ideální příležitostí.

Stanovení hranic

Další strategií pro posílení psychické imunity je stanovení hranic, a to zejména ve vztazích, které se dají označit jako „obtížné“ nebo „toxické“. Jasně nastavené hranice umožňují ostatním pochopit, co od nás mohou očekávat a zároveň díky hranicím ostatních chápeme, co si můžeme dovolit my. V extrémním případě hranice znamenají se od člověka, který z nás tzv. vysává energii, úplně odtrhnout, v běžném, jinak nekomplikovaném vztahu se bavíme o hranicích zejména v souvislosti s uměním říci NE v případech, kdy svoji energii požadavku druhého nechceme věnovat.

Převálcujte stres činnostmi, ze kterých máte radost

Když začali lékaři upozorňovat na to, že pravidelné dávky vitaminu C významně posilňují imunitní systém, během pár dnů zmizely „céčkové“ zásoby takřka ze všech e-shopů a lékáren. Zajímavé je, že v tu stejnou dobu další významní lékaři poukazovali na fakt, že samotné vitaminy a minerály nestačí – stejně podstatné je taky minimalizování stresu, například omezením času stráveného na sociálních sítích a vykonáváním činností, které vám dělají radost. V tomto případě však platí to, na co ve svém výzkumu přišly již výše řečení psychologové Gilbert a Wilson: psychické jevy pro nás nejsou natolik hmatatelné jako například zmíněný vitamin C, navíc jsme naučeni nebrat (na rozdíl od horečky) projevy stresu vážně. Proto zprávy o důležitosti psychického well-beingu a redukci stresu přehlížíme, zatímco na tabletky a vakcíny máme uši nastražené. Takže i my se přidáváme k vlně odborníků, kteří hlásají jediné: důvěřujte svým psychickým silám a věnujte jim přinejmenším stejnou péči a pozornost, jako když si před chřipkovou sezónou utíkáte pro tabletky na posílení imunity. Protože imunita psychická není o nic méně důležitější „než ta fyziologická.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu