Připravte se na promořování, posilte svůj mikrobiom

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Českem se valí dezinfekční tsunami. „Ničí bakterie, plísně, viry,“ stojí na každé lahvi Anticovidu, kterého počátkem dubna tuzemské firmy dodaly šest milionů litrů, jen aby doplnily miliony už rozebraných lahví agresivní desinfekce všeho druhu.

Mezi vším tím úzkostným drhnutím rukou, madel a mobilů bychom ale neměli zapomínat, že mimo těch pár „zlých“ mikroorganismů které nás momentálně ohrožují zvenčí, máme každý ve svém těle ohromné množství „dobrých“ mikroorganismů, které celý život podporují naši imunitu a chrání nás před vlivy prostředí.

Připravte se na promořování, posilte svůj mikrobiom

Právě v době plošného útoku na mikroorganismy, všeobecného stresu a důrazu na silnou imunitu při promořování populace Covidem-19, bychom proto měli pamatovat na příjem látek, které naši zdravou a stabilní mikroflóru podporují – takzvaných probiotik a prebiotik.

Mikrobů obývajících lidské tělo je astronomické množství – celkem asi 100 bilionů jedinců, tj. jednička a za ní 14 nul! Souhrnně se jim říká mikrobiom, dohromady mohou vážit jeden až dva kilogramy, a i když je jich hodně i na kůži, která teď desinfekcí trpí nejvíc, drtivá většina jich bydlí ve střevech. Každý člověk má mikrobiom jiný, zčásti je dědičný, zčásti ho formuje strava a prostředí. Tato mikroflóra je normálně celkem stabilní, některé zásahy jako třeba léčba antibiotiky ji ale dovedou pořádně rozhodit.

Probiotika a probiotika jezte zároveň

Probiotika jsou naopak živé organismy, které naši mikroflóru tvoří a podporují. Do těla se dostávají v podobě mléčných bakterií, koků a kvasinek. Důležitá jsou aktivní probiotika, která na rozdíl od těch pasivních přežijí cestu žaludkem a dlouhodobě pak působí v tlustém střevě, kde podporují náš správný metabolismus, imunitu ale i hojení. Při koupi doplňků je proto třeba sledovat, jestli je obsažená kultura dost odolná vůči trávícím kyselinám.

Prebiotika jsou pak něco jako živná půda, ve které mikroflóra prospívá (proto je potřeba dodávat je zároveň s probiotiky, aby se zvýšil jejich účinek). Do těla se prebiotika dostávají ve formě těžko stravitelných nebo nestravitelných oligosacharidů.

V celostní medicíně je mikrobiom hit

V dnešní celostní medicíně, která vidí lidské tělo stále více v souvislostech, je mikrobiom logicky hit. Výzkumy a mezinárodní kongresy potvrzují příznivý vliv probiotik na zdraví mozku (kognitivní funkce), srdce (snížení cholesterolu), kůže (prevence ekzému), emocí (produkce serotoninu a dopaminu) a lepší figuru (snížení energetického příjmu z potravy). Zkoumá se jejich účinek na plodnost (lepší kvalita vaginální mikroflóry i spermií), střev (syndrom dráždivého tračníku) i schopnost předcházet rakovině.

Jak probiotika tak prebiotika můžeme získat v přírodní i syntetické formě. Přirozená probiotika jsou v kefíru, jogurtech nebo acidofilním mléce, kysaném zelí, korejském kvašeném salátu kimchi, nebo jávánském sójovém tempehu. Prebiotika pak ve formě inulinu v kořenu čekanky, hlízách topinambury či jakonu, v luštěninách, česneku, póru, cibuli, artyčoku, chřestu, nebo jablku. Hodně se poslední dobou mluví o zelených banánech.

Přírodní probiotika dostanete i v kapsli

Pokud si zrovna nepotrpíte na kefír, cibuli, kysané zelí, nezralé ovoce, nebo nehodláte pravidelně konzumovat probiotika přímo ve formě japonské „delikatesy“ natto – slizké a smradlavé fermentované sójy, je tu pro vás třetí cesta: výživové doplňky přírodních probiotik ve formě kapslí. „Probiotika a prebiotika komplex“ pro dospělé, nebo „Probiotika pro děti“ od 4 do 12 let obsahují prozkoumané probiotické kmeny odolné vůči žaludeční kyselině a schopné tedy proniknout až do střev, a zároveň prebiotika, která mikroflóře dodá živiny.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu