Zdravé recepty, jak zpracovat všechno “co dům dal”

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

V předminulém článku jsme na několika receptech ukázali, že ne všechny zeleninové a ovocné přebytky musí nutně skončit na kompostu nebo v odpadkovém koši. Chipsy, domácí pesta, bojóny, octy, kosmetika i drogerie, to vše může být dalším produktem ze slupek, zbytků a odřezků, které jsme zvyklí již dále nezpracovávat. Dnes s “neplýtváním” pokračujeme a podíváme se na další způsoby, jak potraviny ze spíží a lednic zpracovat, samozřejmě co nejlevněji a zdravě.

Než se pustíme na konkrétní nápady, připomeňme si, že při výběru zeleniny a ovoce se neřídíme jejím “dokonalým” vzhledem, ale spíše původem – upřednostňujeme plodiny sezónní a lokální. Pokud si zvládnete část z nich vypěstovat sami doma, ať už na zahradě či balkónu, pak je jejich kvalita úplně nejlepší. Pokud to není ve vašich silách, nevadí. Stačí se podívat, zda ve vašem okolí není nějaká farma s prodejem “ze dvora”, farmářské trhy či tzv. bedýnkování, díky kterému budete mít čerstvé bio kousky s pravidelným dovozem až k v vám domů. Chcete-li navíc spojit příjemné s užitečným, můžete se vydat s rodinou na dnes již velmi populární “paběrkování“.

“Tyto plodiny většinou nevyhovují z estetického hlediska – jsou příliš malé, příliš veliké, příliš křivé, špatně uříznuté nebo mají nevyhovující barvu. Proto je zemědělci nemohou udat u obchodních řetězců a zůstávají na poli k zaorání.” 

Nakládání

Nakládání ovoce, zeleniny, hub a bylinek patří k nejstarším způsobům zpracování potravin vůbec. Umožňuje nám dělat zásoby “na zimu”, na horší časy a je ideální cestou ke zpracování zbytků, které by zanedlouho skončily na kompostu či v popelnici. Nakládání je rovněž příjemný rituál, při němž schováváme poklady z naší zahrádky a společnými silami se na něm podílí celá rodina. My doma nakládáme nejčastěji v olivovém oleji, v octu nebo ve slaném nálevu, ovoce pak můžete naložit také do alkoholu.  Přiznávám se, že častým prohřeškem je množství cibule, které nakupujeme, proto jakmile vidíme, že se nám omylem “nahromadila”, nakládáme i cibuli. Používáme k tomu zbylý lák z okurek, který nikdy nevyhazujeme, ocet, česnek a koření dle chuti. Namísto kapar lze do receptů naložit i rozkvetlé sedmikrásky.

Snadno, rychle a s výborným výsledkem můžete naložit zeleninu na italský způsob a pochlubit se znalostí nového italského slovíčka “La Giardiniera”. Principem tohoto receptu je povaření zeleniny  v octovém nálevu a následném zalití olejem. Zpracovat tak můžete od kedlubny a mrkve přes ředvičky až po okurky, papriky a brokolici.

A pokud vám doma začíná měknout “salátovka”, tak ji honem nakrájejte a naložte třeba v jablečném octu. Po tisíci zkonzumovaných sklenicích klasických “nakládaček” v láku je to velmi příjemná změna.

Fermentace

Na začátek uvedeme jen pár zásadních informací, proč je vhodné zařadit fermentované výrobky na náš jídelníček. Při fermentaci, neboli kvašení, vznikají bakterie, které jsou velmi důležité pro naše zdraví – posilují imunitu, usnadňují trávení, nabíjí nás energií, zlepšují stav pleti a celkově náš organismus pořádně nakopnou. Na rozdíl od “zlých” bakterií, proti kterým si v posledních dnech bráníme dezinfekčními štíty, bychom tyto mléčné bakterie měli tělu dopřávat, a to co nejvíce. Toho si ostatně byli vědomi i naše předci. Takové kvašené zelí si nedopřávali jen jako gurmánskou pochoutku, ale také jako lék na řadu zdravotních obtíží. K většině fermentovaných receptů navíc potřebujete jen trochu zeleniny, sůl a čas.

Hitem v jídelníčku bohatém na probiotika jsou pickles a kimchi, obojí na přípravu tak snadné, že je budete dělat pořád dokola. Navíc v těchto receptech nejsou striktní konkrétní suroviny a jejich poměry, proto můžete vzít “co dům dal” a trošku zaimprovizovat. Fermentovat můžete i mrkev nebo se pustit do přípravy starých dobrých “kvašáků“.

Klíčení

Klíčení je skvělý způsob, jak do vaší kuchyně vnést trošku života, zeleně a hojnost vitamínů a minerálů, které tak získáte téměř zadarmo. Za časů koronaviru by se skoro dalo říct, že “kdo neklíčí, není Čech” –  jako bychom všechny ty tragické statistiky měli potřebu vyrovnat něčím “živým”, zdravým a chutným. Klíčky nám tak nejen obohatí výbornou chutí naše “zajeté” pokrmy, ale odemykají také příjemnou cestu ke zdraví. Naklíčit můžete fazole mungo, čočku nebo o něco titěrnější klíčky řeřichy, vojtěšky, alfalfy či hořčice. Stejně jako u fermentace budete potřebovat jen jednoduché nástroje (sklenici, sítko), závlahu a trošku času, než vám klíčky vyraší a vyrostou.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu