Oxidační stres: Proč nám v létě hrozí nejvíce

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Léto je samá radost – dovolená, čas s přáteli, dlouhé dny a mnoho příležitostí k odpočinku. I letní sezóna má ovšem svou temnou stránku, která může mít dopad na naše zdraví a krásu. Stojí za ní nadměrné vystavování UV záření a tzv. volné radikály, jejichž působením vzniká tzv. oxidační stres. Co to vlastně je a jak se před ním chránit?

Volné radikály spouští v těle jednu velkou zběsilou seznamku

Začněme krátkým opakováním středoškolské chemie. Atomy, vzpomínáte? Frázi “základní stavební kameny všech hmot, skládající se z protonů, neutronů a elektronů” jsme měli znát, i když by nás “o půlnoci vzbudili”. V dnešním článku se však (naštěstí) zaměříme jen na elektrony – o těch víme, že obíhají kolem jádra a obvykle se drží v párech. Když však elektron ztratí svého partnera, zběsile hledá nového a při tomto hledání spouští řetězovou reakci, při níž vytrhává svého nového “parťáka” z jiných sloučenin, čímž poškozuje buňky našeho organismu. Toto poškození potkává nejen povrchové membrány buněk, ale také vnitrobuněčné struktury, včetně jader, což vede k mutacím a bohužel i ke smrti buněk. A tzv. volné radikály mají takových nepárových elektronů klidně i několik – jejich zběsilým hledáním partnera se v těle startuje hotová spoušť.

Krizový štáb jménem antioxidant

Naše těla však nejsou tváří v tvář těmto “radikálním” útokům bezmocná – mají krizový štáb ve formě antioxidantů, které si různými chemickými cestami umí volné radikály zpacifikovat – pro “klid v těle” obětují svůj elektron, aniž by se samy poškodily. Problém ale začíná, když začnou volné radikály nad antioxidanty převažovat: to už pak hovoříme o oxidačním stresu, který je urychlován mnoha faktory jako je kouření, vystavení enviromentálním toxinům, UV záření, ale také velmi intenzivním cvičením. A vzhledem k tomu, že léto znamená prodloužený pobyt venku (=větší vystavení slunci i znečištění), zvyšuje se také riziko oxidačního stresu.

Aby volné radikály nebyly v převaze

Takže teď už víme, že naše tělo zvládá boj s volnými radikály, ​​ale pouze do určité míry. Dobrou zprávou je, že oxidační stres lze zmírnit určitými živinami – integrativní medicína doporučuje především adaptogeny, byliny, které mají mezi těmito lékaři přezdívku “antioxidační elektrárny”. Pomáhají odstraňovat volné radikály, zvyšují buněčnou bariéru vůči stresu a zlepšují odolnost proti toxickým chemikáliím. Jedním z nejvíce účinných adaptogenů je rhodiola (rozchodnice růžová),  která se navíc díky jejímu biochemickému vlivu na hladinu neurotransmiterů (především serotoninu a dopaminu) používá jako pomocník v boji s depresemi, úzkostmi a dlouhotrvajícím stresem.

A co můžete dělat vy?

Přestat kouřit, minimalizovat pobyt ve znečištěném prostředí, nekonzumovat drogy a alkohol, omezit nezdravé tuky a průmyslově zpracovanou potravu, trávit dostatek času v zeleni a chránit se před UV zářením… To jsou všeobecná doporučení zdravého životního stylu, která pomáhají předcházet vzniku oxidačního stresu. A protože ne všechny zmíněné vlivy máme pod kontrolou, je na místě i užívání vhodného antioxidantu, obohaceného o extrakty léčivých rostlin (zeleného ječmene, kurkumy, zeleného čaje, rakytníku atd.)  a vitamin C, mangan či selen, které společně podporují činnost imunitního systému a přispívají k ochraně buněk před vlivy oxidačního stresu.

 

 

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu