Neberte své myšlenky tak vážně

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Je jednoduché ponořit se do negativních myšlenek ve chvíli, kdy věci nejsou, jak bychom si právě přáli. Ale napadlo vás někdy, že negativní myšlenky mají moc zamořit nejen vaší mysl, ale i tělo? Optimismus má opačný vliv, dokáže působit jako ten nejúčinnější vitamín na vaše psychické a fyzické zdraví.

Není nic, co bychom dělali častěji, než mysleli. Náš mozek se neustále snaží něco pochopit, analyzovat, vysvětlit. „Proč se právě tohle děje?“ „Proč se to děje právě mně?“ „Co mám právě teď udělat?“ Přemýšlení není náš největší problém. Komplikací je, pokud si myslíme, že jsme tím, co naše mysl vyplodila. Sebereflexe je něco, co nám často chybí. Neumíme rozlišit mezi naším skutečným já a našimi myšlenkami. Vědci zjistili, že ve chvílích, kdy máme v životě těžkosti, přemýšlíme ještě více. Věříme, že když budeme o problému dostatečně přemýšlet, přijdeme na řešení. Výsledkem je ale, že se problém nakonec zdá být mnohem větší, než jakým skutečně je. Proces, který se dá přirovnat ke sledování malého objektu pod lupou. Pak se i miniaturní věc zdá být obrovským objektem.

Vědci zjistili, že ve chvílích, kdy máme v životě těžkosti, přemýšlíme ještě více.

Bohužel svůj mozek vypnout nemůžeme, i ve stavu meditace běží na pozadí různé myšlenky. Své klienty učím vytvářet prostor mezi svým já a svými myšlenkami tak, že se učí být pozorovatelem. Pozorovatelem, který sleduje tok myšlenek. Jedním z cvičení je zavřít oči, soustředit se na chvíli na svůj dech a poté si představit, že sedíte na břehu řeku, sedíte a pozorujete její tok, proud vody přináší myšlenky, které ale okamžitě odnáší voda dále po proudu z vašeho dohledu.

Ve chvíli, kdy si uvědomíte, že vaše myšlenky přicházejí a odcházejí, uvědomíte si, že máte na výběr, na které budete reagovat a které necháte odnést proudem řeky. Toto je způsob, jak se naučíte mít svoji mysl pod kontrolou.

Čtyři další způsoby, jak pracovat se svými myšlenkami

1) Dělejte to jako Sokrates.

Filosof Sokrates vyšel do ulic a mluvil s lidmi o jejich předsudcích a názorech. Hledal slabá místa v jejich argumentech. Jedním ze způsobů, jak se podívat na své myšlenky s odstupem je vést Sokratův dialog sami se sebou. „Proč si to myslím?“ „Jak vím, že tato myšlenka je pravdivá?“

2) Dýchejte.

Dejte si pauzu a pomalu dýchejte, vnímejte naplno přítomný okamžik. Každý kdo se snaží pozorovat a poslouchat zatím co přemýšlí, uvidí a uslyší jen své vlastní myšlenky. Ti, kteří se zastaví a vnímají přítomný okamžik mají šanci vidět a slyšet věci, které jim otevřou dveře k hlubokému sebepoznání.

3) Nastavte si připomínku.

Není těžké se zastavit, je těžké si vzpomenout se zastavit. Nastavte si připomenutí, může to být poznámka ve vašem kalendáři nebo pohled na obrázek na zdi. Může to být ranní nebo večerní sprcha, pití čaje nebo kdykoli se necítíte ve své kůži. Zastavte se a uvědomte si přítomný okamžik.

4) Soustřeďte se na hodinu.

Uzavřete se sebou dohodu. Na hodinu se soustředím na to, co právě dělám a nenechám se ničím vyrušit. Kdykoli vás napadne podívat se na Facebook nebo myšlenka, co asi právě teď dělá moje láska, vraťte svoji pozornost zpět do přítomného okamžiku. Budete překvapeni, jak velké množství myšlenek, které se vás budou snažit odvést od toho, co právě děláte, se v průběhu hodiny objeví. Zjistíte jak moc produktivní dokážete být, pokud zvládnete odolat pokušení.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu