Naučte se správně dýchat, vzkazují vědci. Proč?

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

„Pokud bych měl dát člověku jen jedinou radu, doporučím mu naučit se správně dýchat,“ říká americký lékař a světoznámý průkopník celostního pohledu na zdraví Andrew Weil. Stejný názor má i “expert na dýchání” Brian Mackenzie, který potvrzuje, že to, jak dýcháme, je nedílnou součástí posilování naší imunity. V čem je ale háček? Většina z nás nedýchá nosem, ale ústy, což zdraví naopak oslabuje.

Ze všech stran slyšíme o řadě faktorů, které ovlivňují naše zdraví: to, co jíme, jak cvičíme, jaké byliny a doplňky užíváme. Začíná ale přibývat odborníků, kteří upozorňují na fakt, že pro kvalitu života a psychického i duševního zdraví se na jeden naprosto zásadní faktor zapomíná – správné dýchání. A to zejména hluboké dýchání a dýchání nosem.

Nos je tichý bojovník, jak ovlivňuje imunitu?

Odpověď je jednoduchá. Naše nosní dutina funguje jako filtr, který za pomocí vlasových folikul a hlenu zablokuje cestu prachu a bakterií dál do dýchacího systému a plic. Naopak naše ústa stejný talent na odchyt nebezpečných záškodníků nemají – ústní dutinou prochází mnoho vzduchu, který míří rovnou do plic. Nos má navíc oproti ústům ještě jednu obrovskou výhodu: nosní hlen, který jakmile detekuje bakterie nebo viry, okamžitě spouští obranné imunitní buňky. Zkrátka, začneme-li dýchat nosem, naše imunita se úplně změní.

Nos a imunitní systém jsou tedy neodmyslitelně spojeny, nicméně pro to, abychom naši imunitu skrze nosní dýchání posílili, bychom dle Mackenzieho museli dýchat 80% našeho dne nosem, a to už dle expertů většina lidí neumí. Jak tedy dosáhnout této “zdravé osmdesátky”? Na to neexistuje jiný lék, než tvrdý trénink – buďte si svého dechu více vědomi a když se nachytáte při dýchání ústy, ústa zavřete a dýchejte nosem. A to pěkně pomalu a zhluboka.

Dýcháme příliš mělce, rychle, přerývaně a příliš mnoho.

Nejde jen o imunitu

James Nestor, autor knihy Breath: The New Science of a Lost Artpopisuje, že nos a správné dýchání mají daleko větší arzenál funkcí, které přímo ovlivňují naše zdraví:

  • nos je přímo propojen s našimi genitáliemi, souvisí s naší sexualitou, a proto nosní dýchání může pomoci při poruchách erekce
  • dýchání nosem ovlivňuje úzkost: úzkostní či vystresovaní lidé obvykle dýchají příliš, což stimuluje sympatický nervový systém a symptomy stresu a úzkosti se ještě více prohlubují
  • prodloužené výdechy jsou ideální cestou, jak se zrelaxovat: při výdechu se aktivuje parasympatický systém, takže se při něm tělo uvolňuje
  • správné dýchání snižuje krevní tlak
  • dýchání dokonce pomáhá ukládat vzpomínky, zlepšuje náladu i spánek a jednoznačně zásadním způsobem posiluje zdraví

Správné dýchání je základem pro mysl i tělo

Není divu, že se mnoho psychologů a psychiatrů rozhodlo začít předepisovat dechové techniky pro relaxaci, redukci stresu a léčbu úzkostných poruch. Na rozdíl od uklidňujících léků, které postupem času ztrácí svoji účinnost, funguje terapie dýcháním naopak: zpočátku jsou účinky jen malé, ale čím více je opakujete, tím více vás posilní. Jak James Nestor tak Andrew Weil se shodují na základních radách pro budování dechového pilíře našeho zdraví: Maximálně dýchejte nosem, prodlužujte nádech i výdech a nastudujte si techniku, která vám bude vyhovovat nejvíce – ať už se jedná o hodiny jógy, instruktážní knihy či videa nebo “obyčejné” zadržování a pozorování dechu. Experimentujte, zkoušejte a užijte si tu lehkost, která s každým dobrým nádechem i výdechem postupně přichází.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu