Nakupujte chytře

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

V obchodě se vyplatí dát si trochu načas, obrátit každý výrobek v ruce a prozkoumat etiketu. Vaše zdraví, energie a dobrý pocit ze života totiž hodně závisí na tom, co jíte. Co všechno se z potravinových obalů dozvíte, jak se získanými informacemi naložit a jaké zásady dodržovat při nákupu, abyste potěšili své tělo i životní prostředí?

Není jogurt jako jogurt. Některý má jen dvě složky: smetanu, živou jogurtovou kulturu. V jiném najdete spoustu dalších ingrediencí, jako jsou například modifikovaný škrob, guma guar, pektin, glukózo-fruktózový sirup, oligofruktóza, kyselina citronová, citran sodný… Proč se vůbec takové věci do jídla přidávají, když našim prababičkám k výrobě jogurtu stačilo pouze mléko, které se jednoduše nechalo stát při vyšší teplotě? Důvodů je několik. Zaprvé lidé vyžadují, aby potraviny co nejdéle vydržely. O to se tedy postarají stabilizátory, konzervanty, škroby. Umělá barviva zase zařídí, že mléčný výrobek, limonáda nebo zmrzlina získají výraznou barvu, která přitáhne pozornost. A když se například jogurt, omáčka na špagety nebo sardinky v tomatě nastaví modifikovaným škrobem, nejenže déle vydrží, ale navíc výroba vyjde mnohem levněji, takže zákazníkovi lze nabídnout lákavě nízkou cenu…

Jistě, je pohodlné koupit si výrobek, který se vám doma hned nezkazí, nebo odcházet z obchodu s pocitem, že jste pořídili tašku plnou jídla za babku. Jenže to má svou stinnou stránku: dostanete do těla spoustu přídatných látek. Takzvaná éčka neboli aditiva sice naše zákony povolují (až na několik výjimek), jenže u mnoha běžně používaných přece jen existuje podezření z negativního vlivu na lidské zdraví. A i když se třeba jednotlivé látky jeví jako bezpečné, nikdo zatím neotestoval, jak na zdraví působí, když je dlouhodobě vzájemně kombinujete. Co tedy dělat, pokud chcete mít jistotu, že si jídlem nepoškozujete zdraví?

Doporučení výživových poradců je jasné: vařte z čerstvých surovin a kupujte potraviny, které jsou vyrobeny z co nejnižšího množství ingrediencí. Můžete také kupovat jen potraviny s logem CEFF: Certified E-Friendly Food. Toto logo udělované nezávislou institucí vám zaručuje, že si domů neodnášíte žádné ostře sledované konzervanty, umělá barviva, sladidla ani glutamát.

Dobrá není drahá

Etikety bohužel bývají psány tak drobným písmem, že jejich čtení spousta lidí už předem vzdá. Nenechte se odradit, klidně s sebou do obchodu noste lupu a vůbec si nelamte hlavu s tím, jak asi vypadáte, když maličká písmenka luštíte. Vždyť právě jdete ostatním příkladem! Nechce se vám do toho?

Složení a výživové hodnoty potravin si můžete předem vyhledat na internetu, například na ferpotravina.cz. Vyplatí se přitom vědět, že složky, ze kterých je potravina vyrobena, se uvádějí za sebou podle použitého množství. Takže pokud jsou například ve sladké pomazánce lískové ořechy uvedeny až na pátém místě po cukru, rostlinném oleji, sušené mléčné syrovátce a sójové mouce, nejspíš jich ve sklenici moc nebude… V obchodech se zdravou výživou přitom koupíte stoprocentní ořechové máslo, ve kterém není vůbec nic jiného než rozdrcené oříšky. Připadá vám neošizené jídlo příliš nákladné?

„Opakovaně bylo dokázáno, že zdravý nákupní koš je zhruba stejně drahý jako nezdravý,“ tvrdí obezitoložka Dita Pichlerová ve své knize Jak zhubnout a už nikdy nepřibrat (vydala Grada). „Jednoznačně platí, že je vždy výhodnější sázet na kvalitu než na kvantitu. Nezapomínejte, že levné potraviny bývají často nekvalitní (např. transmastné kyseliny v levných zmrzlinách, sušenkách a čokoládě, vysoký obsah tuku v uzeninách.)“

Pokud si koupíte kus libového masa a čerstvou zeleninu, bude vám k nasycení a přílivu energie stačit mnohem menší porce, než když si k večeři naložíte na talíř párky s pětatřiceti procenty kuřecího separátu, rohlíky a kečup. A když třeba odpoledne mezi dvěma hlavními jídly sníte dvě lžíce stoprocentního mandlového másla nebo pár sušených mandlí, budete se cítit opravdu sytí. Přitom vás taková svačina přijde na pár korun. Vyplatí se také spočítat si, kolik peněz měsíčně vydáte za nekvalitní cukrovinky, sycené limonády, džusy plné cukru, zmrzliny z rostlinných tuků, slané brambůrky a tyčinky. Nic z toho totiž vaše tělo nepotřebuje k tomu, aby bylo zdravé a spokojené – právě naopak. Tady můžete ušetřit na nákup opravdu kvalitních potravin.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu