Léčivá moc lesa: V čem všem nám může pomoci?

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Přikovaní k pracovním stolům, pohledy upřené na monitory nebo do obrazovek smartphonů. Typický obrázek obyvatel planety Země, kteří si ve 21. století zvykají na život ve městech. I tak by nás v budoucnu mohly popisovat učebnice historie, ve kterých bychom figurovali jako vystresovaní „měšťáci“ zapomínající na to, že za více než 7 milionů let evoluce „mezi stromy“ jsou naše těla stavěná pro těsný kontakt s přírodou.

„Když si uvědomíme, že teprve 0,1% naší existence žijeme ve městech, pak není vůbec přehnané říci, že jsme evolučně stavěni pro to, abychom hltali čerstvý vzduch a měli vítr ve vlasech“, říká doktor Quing Li, současný prezident japonské Společnosti pro lesní terapii, který má na kontě již řadu zajímavých výzkumů. „Lidé však tráví svůj život stále více uvnitř – průměrný Američan tráví více než 90% svého času doma, Japonci zase žijí převážně ve velkých městech“, dodává Li, jehož výzkumné závěry o prospěšnosti tzv. shinrin-yoku („lesní lázni“) inspirovaly mimo jiné i Japonskou vládu, která terapii lesem zařadila do svého zdravotního programu.

“Vykoupejte se” v zeleni

Že je procházka lesem balzámem na duši, poznala většina z nás na vlastní kůži. Při procházkách či víkendových pobytech v přírodě jsme ale pravděpodobně vůbec netušili, že s každou minutou ve společnosti zeleně podstupujeme velmi účinnou terapii, která snižuje krevní tlak, zlepšuje paměť a koncentraci a je ideálním prostředkem pro snížení stresu. Nové studie rovněž ukázaly, že chemikálie uvolňované stromy a rostlinami, tzv. fytoncity, posilují imunitní systém. I to je důvod, proč jednou měsíčně zmizí doktor Li na tři dny do lesů poblíž Tokia a snaží se zapojit všech pět smyslů k propojení s přírodou a očištění své mysli. „Člověk praktikující shinrin-yoku bude lépe čelit různým chorobám, včetně rakoviny, mrtvice, žaludečních vředů, deprese, úzkosti i stresu“, dodává a popisuje, jak se sami sobě můžete stát lesními terapeuty:

„Své neodbytné společníky – telefon, foťák a sociální sítě – hoďte za hlavu, nadechněte se a vykročte. Kráčejte v klidu, bez cíle. Nechte tělo být vaším průvodcem. Naslouchejte, kam vás chce vzít a následujte ho. Nesledujte čas. Nezáleží na tom, zda se někam dostanete. Důležité jen to, abyste si plnými doušky vychutnali všechny zvuky, vůně a dary lesa. Teď a tady.“

Les místo kurzů mindfulness

Lesní terapie je tak mnohem víc než jen procházka lesem. Jak popisují kliničtí psychologové, záměrem je, aby byl člověk v hlubokém kontaktu s tím, co právě prožívá. Obrazy, vůně a zvuky lesa nás ponoří do přítomnosti, takže naše mysl přestane vzpomínat, předvídat, „přežvýkávat“ a strachovat se. Pokud vám tento popis připomíná techniky mindfulness, pak jste se trefili do černého. Mindfulness neboli bdělá pozornost si klade za cíl zaměřit pozornost na přítomný okamžik s postojem otevřenosti, odevzdanosti a nehodnocení, a les je k této praxi dokonalým průvodcem i kulisou.

Pomůže i pravidelná procházka parkem

V současnosti jsou benefity lesní terapie předmětem intenzivního zájmu i evropských vědců. Například studie pod King´s Collage v Londýně zjistila, že pokud je lidem ve městech dopřán dostatek zeleně, ptačího zpěvu a čerstvého vzduchu, zvyšuje to jejich duševní pohodu. „Pomoci může 20 minut, i když 10 hodin měsíčně je ještě lepší – pokud žijete ve městech, nebude možná snadné se dostat do lesa, ale i sundání bot v parku a procházka naboso v trávě vás může zbavit stresu“, říká Stuart Dainton z britské organizace ekologické Woodland Trust. Lesní terapie by proto neměla zajímat jen jedince, kteří tráví většinu svého času „ve spárech města“, ale také urbanisty, kteří by měli věnovat větší pozornost údržbě a zvyšování zeleně v městských oblastech.

Terapie k nezaplacení

Lidstvo žilo venku po tisíciletí, a přestože život ve městě přináší nejrůznějších vymožeností, nedostatečný kontakt s přírodou se čím dál víc podepisuje na našem fyzickém i mentálním zdraví. I proto se lesní terapie po celém světě stává příjemnou léčebnou alternativou, která pomáhá lidem relaxovat, „dobít“ baterky a vytrhnout je na chvíli z náročného koloběhu toho, co se „má a musí“. Dopřejte si dostatek času v přírodě, dopřejte si věci, které jsou zadarmo a přitom k nezaplacení.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu