Jóga nidra: Čím si získává fanoušky po celém světě?

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Dopřáli jste si tento týden dostatek spánku? Vzpomenete si na ráno, kdy jste se probudili, aniž byste se cítili grogy? A dokážete si představit ráno bez kofeinové vzpruhy? Odpověděli jste alespoň na jednu z těchto otázek „ne“, dost možná patříte k dvěma třetinám dospělých, na které dříve či později dolehnou následky dlouhodobé spánkové deprivace. Lekli jste se? Nemusíte. Následující odstavce vás seznámí s jógou nidra, díky které si na vlastní kůži vyzkoušíte, jak svěží mohou být vaše rána a co to znamená „spát jako dudek“.

Vyspím se až v hrobě? Ne, na hodině jógy!

Mysl jede na plné obrátky, počítání oveček nepomáhá a namísto klidného spánku se dostavují jen další a další myšlenkové scénáře.  Situace, kterou v době přeplněných „to do“ listů poznal snad úplně každý. Nastává-li tato situace jednou za čas, není důvod k panikaření. Jak ale varuje Světová zdravotnická organizace, v posledním století došlo k nejdramatičtějšímu úbytku spánku napříč vyspělými zeměmi a opravdu kvalitní spánek je dopřán jen malé hrstce šťastlivců.  Co to pro nás znamená? „Neklid na polštáři, roztěkaná mysl“, řekla spisovatelka Charlotte Brontëové. A o roztěkané, neklidné mysli, už určitě víte své…

Lekce jógy nidra nahradí čtyři hodiny hlubokého spánku

Jóga nidra, známá také jako „jogínský spánek“, je meditační a vědomá relaxační praxe, která má navodit celkové fyzické, duševní i emoční uvolnění. Ptáte se, v čem se liší od běžného spánku? Řízenou meditací vás lektor jógy nidra zavede do hlubokých stavů spánku, aniž byste přestali vnímat své okolí – vaše mysl tedy zůstává při vědomí a společně s tělem čerpá všechny výhody skutečného spánku, ovšem v daleko kratším časovém rozpětí. Je libo čísla? Jedna lekce jógy nidra vám nahradí čtyři hodiny hlubokého spánku. Zní to jako sen? Splnit si ho můžete hned. Tento hluboký stav vědomého odpočinku už totiž není jen záležitostí, za kterou bychom se museli vydat na několikatýdenní pobyt do ašrámu, nevyžaduje dokonce ani to, abyste byli v józe experti či pokročilí.

Žádné ásany, jen hluboké uvolnění

Pozdrav slunci, bojovník ani střecha vás na hodině jógy nidra rozhodně nečekají – ve skutečnosti vás čeká pouze jedna ásana, a to šavásana, tedy pozice mrtvoly. Tu si v tradičních lekcích jógy dopřáváme jen několik minut, během jógy nidra si jí však můžete užít od začátku do konce.  Patříte-li mezi ty, kterým představa hodinového lehu na podlaze s dlaněmi směřujícímu nahoru nepřijde úplně příjemná, nebojte se. Ke cvičení se používá řada rekvizit, včetně přikrývek a polštářů, kterými si ulevíte od případných bolestí a jakéhokoliv diskomfortu zabraňujícímu přejít vám do stavu hluboké relaxace.

Jak jóga nidra probíhá?

Jóga nidra je velmi specifický druh řízené meditace, při níž vás čeká několik stádií, které prastaré jogínské texty nazývají „koshas“. Předtím, než se však pustíte do samotného cvičení, během něhož těmito stavy projdete, stanovíte si tzv. sankalpu, tedy záměr či cíl, o který usilujete. Tuto jednoduchou větu formulujete tak, jako byste svého cíle již dosáhli, například: „jsem klidný“, „zažívám hojnost“ či „cítím vděk za každý den“. Druhým krokem je zjistit, co hluboce přejete sobě a ostatním. Pak už se zcela odevzdáte instrukcím učitele, které zahrnují:

  1. Vnímání fyzického těla: V této fázi se věnujete tzv. rotaci vědomí, při níž si uvědomujete jednotlivé části těla. Tato technika, zvaná také jako „body scan“, umožňuje ukotvit se tělem i myslí v přítomném okamžiku.
  2. Vědomí dechu: Dalším krokem je soustředění na váš dech, které umožňuje vnímat, kudy proudí či kde je uvíznuta vaše energie.
  3. Vnímání smyslů: Tento krok zve do praxe polaritu protikladných vjemů a pocitů, jako je teplé a chladné či strach a bezpečí.
  4. Vizualizace: Nejdelší a spirituálně nejvyšší část lekce, při níž učitel vyzývá, abyste si do nejmenšího detailu představovali sérii obrazů či příběhů.
  5. Probuzení a opětovnou integraci: V poslední fázi se postupně loučíte s fantazijními obrazy, vrátíte se k sankalpě, kterou jste si stanovili na začátku a postupně se vracíte do těla a místnosti, kde se nacházíte.

První pomoc prvorodičkám, workoholikům i chronickým nespavcům

Ruku na srdce, většina z nás si v běhu od jedné povinnosti k druhé dopřeje jen málokdy pořádný relax. Výsledkem je, že naše mysl jede den za dnem na plné obrátky a tímto tempem bývá natolik rozrušená, že se večer nenechá jen tak něčím ukonejšit. Sečteno podtrženo, moderní životní styl nám sice dopřává spoustu atraktivních benefitů, okrádá nás ale o pořádný spánek, jež je důležitý pro fyzickou i duševní regeneraci. A jak by vám potvrdili spánkoví experti: „čím méně spíte, tím kratší máte život“. Ptáte se, co teď?

Cvičení jógy nidra a dalších forem řízené relaxace může uvolnit svalové napětí, snížit krevní tlak, zpomalit srdeční frekvenci a regulovat dýchání. Ukázalo se, že kromě regenerace a celkového uklidnění pomáhá jóga nidra chronickým nespavcům, nevyspalým prvorodičkám a přepracovaným workoholikům. Uleví také lidem se závislostí či chronickou bolestí, snižuje úzkost a zmírňuje stres. A hlavně: pravidelnou praxí jógy nidra docílíte transformace negativních návyků, chování a způsobů myšlení a podpoříte pocity klidu a „čisté hlavy“.

Můžete začít s jóga nidrou i vy?

Samozřejmě! Stejně jako ostatní zřejmě potřebujete pomoci od tíživého pocitu, že „nikdy nemáte dost volného času“ sami na sebe a že vám nezbývá nic jiného než žonglovat mezi dětmi, prací, domácností a dalšími povinnostmi. Takže ať už chcete vyzkoušet jógu nidra k uvolnění stresu či chcete připravit půdu pro skutečné životní změny, zformulujte svoji první sankalpu a začleňte tuto vědomou praxi do své hektické rutiny. Namaste!

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu