Jak zatočit s migrénou

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

To, že se nejedná jen o „nepříjemnou bolest hlavy“, potvrdí zejména ti, které migréna pravidelně potrápí. Na rozdíl od běžné bolesti hlavy může migrénová ataka trvat v řádu několika hodin až dní a svou intenzitou i doprovodnými příznaky významně ovlivňuje fungování člověka doma i v práci. Pokud jste migrénové bolesti nikdy nezažili, pak jste „dítě štěstěny“. Patříte-li však mezi ty, kteří s migrénou bojují, pak vás určitě zajímá způsob, jak ji co nejlépe zkrotit.

Co se děje, když máme migrénu

Než se podíváme na to, co migrénu způsobuje, měli bychom zmínit její symptomy, které se sice mohou od člověka k člověku drobně lišit, obecně se však projevují v poměrně trvalých vzorcích. Mezi nejčastější příznaky migrény patří intenzivní a pulzující bolest hlavy (často lokalizovaná v jedné části hlavy, zhoršuje se pohybem), nauzea, zvracení a závratě. Mnoho lidí také pociťuje přecitlivělost na světlo a zvuk, přičemž typické je rozmazané vidění a „mžitky“ před očima.

Ačkoliv přesná příčina migrénových bolestí není ještě zcela známá, odborníci se domnívají, že jsou způsobeny jak abnormální mozkovou aktivitou, včetně dilatace a zúžení krevních cév v mozku, tak genetickými a environmentálními faktory. Mezi možné hlavní příčiny pak patří:

  • Zánět krevních cév v mozku
  • Extrémní napětí či stres
  • Změny v mozkovém kmeni a způsob, jakým interaguje s trojklanným nervem
  • Nerovnováha mozkových chemických látek, jako je serotonin, který pomáhá regulovat bolest v nervovém systému
  • Abnormality neurotransmiterů (nervových přenašečů)

Spouštěče ukrutné bolesti

I když za jasné příčiny výzkumníci ruku do ohně nedají, takřka jednohlasně se shodují alespoň na tom, jaké faktory se na vzniku migrény nejčastěji podílejí. Jako hlavní spouštěče udávají:

  • Nepravidelný spánek
  • Hormonální nerovnováhu
  • Určitá jídla a nápoje (zejména kofein a alkohol)
  • Nepravidelnou stravu a půst
  • Nadmíru stresu
  • Extrémní fyzickou námahu
  • Zahlcení smyslovými podněty
  • Některé léky (antikoncepce)
  • Změny tlaku a počasí

Lze mít migrénu pod kontrolou?

Z lékařského hlediska se migréna dělí na dva základní typy, a to migrénu s aurou (aura = předzvěst, kdy o sobě migréna dává vědět předem dočasnou poruchou zraku, mravenčením a brněním končetin), a migrénu bez aury, ke které dochází v 80 procentech případů. Hodně lidí přitom přiznává, že zvládá migrénu „podomácku“, za pomocí různých preventivních technik a volně prodejných léků, ostatním však žádná strategie nepomáhá – pro oba případy platí, aby byl člověk s migrénou alespoň jednou důkladně vyšetřen odborníkem, a to ze dvou pádných důvodů: za prvé, samoléčba „bez kontroly“ vede ke vzniku bolestí hlavy z nadužívání léků, za druhé, bolesti takřka totožné s těmi migrénovými mohou být symptomem závažnějších onemocnění. Je tu ale ještě jedna zásadní věc, kterou máme v moci my, a tou je změna a dodržování životosprávy.

Nenechte migrénu, aby ovládla váš život

Farmakologická léčba pod dohledem lékaře nám uleví, velmi často se při ní ale podceňuje řada ovlivnitelných faktorů, jejichž změnou si sami počet záchvatů můžeme redukovat. Často pak stačí pár úprav životosprávy a z pasivního pacienta se stáváme aktivním a rovnocenným soupeřem, který se migréně může postavit. Podívejme se na seznam věcí, které se pacientům i lékařům osvědčily:

1.      Zapomeňte na větu „vyspím se až v hrobě“

Spánek se musí stát vaší prioritou číslo jedna, měl by být pravidelný a hlavně: měli byste si ho dopřát dostatek.

2.      Dejte si hormony do kupy

Vyvolat migrénu mohou také změny hormonálních hladin. To je problém zejména u žen, které zažívají migrénu v souvislosti s menstruačním cyklem. V některých případech migrény mohou od bolesti pomoci hormony melatonin a estradiol, obojí však konzultuje se svým lékařem.

3.      Dejte zelenou racionální životosprávě

Omezte stravu, která k migrénám přispívá (umělá sladidla, kofein, coca-cola, červené víno, pivo, destiláty, fermentované potraviny, citrusové plody, banány, avokádo, tučné mléčné výrovky, kvašené nápoje, uzeniny, nakládané zelí a ryby, kvasnice, rajčata, cibule a brambory) a nahraďte ji vhodnějšími alternativami (tmavé pečivo, zeleninové smoothies, čertstvé dietní maso, játra, drůbež, ryby, třešně, ananas, petržel, česnek, bazalka, bylinkové čaje, mandle, zelené olivy, luštěniny, vejce a nízkotučné mléčné výrobky).

4.      Vezměte si na pomoc přírodní medicínu a výživové doplňky

Z přírodní lékárničky sáhněte po řimbabě obecné, zázvoru a devětsilu lékařském, z výživových doplňků pak vám pak může pomoci hořčík, koenzym Q10, B Komplex, kyselina 5-HTP a esenciální mastné kyseliny.

5.      Nezapomínejte na duševní hygienu

Lidem trpícím silnými migrenózními atakami se doporučuje eliminovat stres, mít pod kontrolou emoční výkyvy, odpočívat a „cvičit“ se v pozitivním myšlení. Ve vážnějších případech, kdy si člověk nemůže pomoci sám, je vhodné kontaktovat psychoterapeuta, zkusit hodiny jógy, trénovat se mindfulness nebo se seznámit s technikou aktivní imaginace. Ukázalo se, že efektivním prostředkem k léčbě migrény je biofeedback a akupunktura.

6.      Cvičte, choďte a užívejte si pravidelnou dávku čerstvého vzduchu

Zatímco někteří lidé tvrdí, že pro zvládnutí migrény si musí dát pravidelně a pořádně „do těla“, druhým by stejná míry fyzické námahy mohla migrénu vyvolat. Experimentovat a najděte si úroveň aktivity a typ pohybu, který vám bude vyhovovat.

Nepříjemná, ale léčitelná

Migréna není jen obyčejná bolest hlavy, ale závažné onemocnění, které může vést ke snížení kvality vašeho života a připravit vás o vzácné chvíle, které byste na místo v posteli, strávili s přáteli či rodinou. I u migrény však platí, že velké věci často začínají malými kroky… Nezapomínejte proto na drobné změny ve vašem každodenním režimu, nebojte se alternativ a věřte, že při důsledném dodržování životosprávy ty největší bolesti co nevidět odejdou.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu