Funkční medicína radí, jak posílit imunitu v době koronaviru

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Udržet sebe a svoji rodinu v bezpečí – to je v době masivního rozšíření COVID-19 prioritou číslo jedna. Jaké kroky podniknout, abyste snížili riziko respiračních onemocnění a jak celkově posílit imunitu? Stačí dodržovat několik snadných kroků a budete „vyzbrojeni“.

Nejjednodušší a zároveň nejúčinnější opatření

Mytí rukou: nejuznávanějším způsobem prevence respiračních infekcí, jako je chřipka a koronavirus, je časté a důkladné mytí rukou. Ruce si pečlivě vydrhněte mýdlem a vodou, a to nejméně po dobu 20 sekund.

Používání antibakteriálního gelu: Ne vždy jsou voda a mýdlo v dosahu – pro tyto případy si osvojte nový návyk a při odchodu z domu si kromě peněženky, klíčů a telefonu nezapomeňte vzít antibakteriální gel (s alespoň 60% alkoholu), který je velmi účinný proti šíření infekce.

Pozor: Vyvarujte se jakýchkoliv přípravků obsahující triklosan, chemikálii, která narušuje hormonální rovnováhu v našem těle.

Zakrývání úst a nosu: „Rouška is the new black“ a #roušky všem, to jsou hesla, která zaplavila v posledních dnech média a sociální sítě. A jak ukazují statistiky, je zakrývání úst a nosu rovněž velmi účinným opatřením.

Pozor: Nikdy nekašlete a nekýchejte do holých dlaní – pokud nemáte při ruce kapesník, ulevte si do rukávu.

Nedotýkat se tváře: Věděli jste, že každý z nás se průměrně 15krát za hodinu dotkne tváře? Přitom právě tyto doteky mohou viru poskytnout vstupenku do našeho těla. Proto se nikdy nedotýkejte očí, nosu a úst znečištěnýma rukama a mějte vaše ruce pod kontrolou!

Udržování čistých povrchů: „Nemocniční“ zápach sice nikomu nevoní, ne nadarmo se ale obzvláště mezi nemocnými dbá na časté čištění a dezinfekci často dotýkaných povrchů. Mezi nejvíce zaneřáděné povrchy, na které teď musíte dávat pozor, patří kliky, telefony, počítačové klávesnice, dálkové ovladače a povrchy v koupelně a kuchyni.

Důležitým krokem je změna životního stylu

Nestresujte se: Hypotéka, práce, karanténa… Víme, jsme v tom taky. Teď ale víc než kdy jindy záleží na tom, abyste svůj stres snížili na minimum. Někomu pomáhá cvičení, jinému zas krátká procházka lesem. Ať už je vaše strategie zvládaní stresu jakákoliv, začleňte ji do vašeho každodenního života – chronický stres totiž může negativně změnit reakce imunitního systému, což zvyšuje pravděpodobnost, že skutečně onemocníte.

Dopřejte si pořádný spánek: Spánek má velký vliv na imunitní funkce, proto je nezbytné dopřát si ho dostatek. Nastavte si dobrou hygienu spánku a udržujte jeho pravidelný režim – pomůže vám například mobilní připomenutí, které vás včas upozorní na čas spánku a před tím, než se odeberete na kutě, nezapomeňte vypnout obrazovky a ujistěte se, že je vaše ložnice chladná, tichá a tmavá.

Ve zdravém těle zdravý duch: Lehká a pravidelná fyzická aktivita pomáhá posílit funkci imunitního systému, a to zvyšováním hladiny bílých krvinek a protilátek bojujících proti infekcím, zvyšováním krevního oběhu a snižováním stresových hormonů. Vytvořte si a udržujte cvičební program, který vás nejenže ochrání před infekcemi dýchacích cest, ale také zlepší vaši mentální a fyzickou odolnost.

Zdraví na talíři: Jezte hodně pestrobarevné ovoce a zeleniny – ideálně až 10 malých porcí denně. Nezapomínejte na kvašenou zeleninu či jiné potraviny obsahující probiotika.

 

Přírodní prostředky na nakopnutí imunity a první pomoc při příznacích

Většina volně prodejných léků léčí pouze příznaky respiračních onemocnění, ale nepomáhá imunitnímu systému v samotném boji proti infekci. Ačkoliv neexistuje žádný výzkum, který by určoval, co konkrétně posílí imunitní systém proti koronaviru, následující kroky vaši imunitu mohou významně posilnit:

Odpočívejte a dodržujte pitný režim: Při boji s infekcemi horních cest dýchacích je nejvyšší prioritou dostatečná hydratace a odpočinek. Pijte hodně tekutin, velmi prospěšné jsou také silné zeleninové a masové vývary. K hydrataci a zmírnění příznaků jsou vhodné také bylinné čaje a horké nápoje – zvolte například mátu peprnou, heřmánek, zázvor, eukalyptus nebo horkou vodu s citronem, medem a skořicí.

Když se objeví bolest v krku: Trápí-li vás bolest v krku, kloktejte slanou vodu – ta je vynikající pro uvolňování hlenu a potlačování bakteriálních infekcí. Stejně tak dvě polévkové lžíce medu v horké vodě mohou pomoci zklidnit a zmírnit zánětlivý proces. Mezi tzv. demulcenty (látky které zmírňují bolestivé a zánětlivé sliznice) patří také čaje nebo infuze z kořene marshmallow (proskurníku lékařského) a kořene lékořice, pro zklidnění podrážděného krku vám pomůže také čaj z heřmánku či máty peprné.

Ucpaný nos: Pro uvolnění ucpaného nosu existuje hned několik dobrých rad, z nichž tou nejjednodušší je zvlhčování vzduchu (čističkami vzduchu, zvlhčovači či difuzéry), jehož účinek můžete navýšit použitím éterických olejů – eukalyptu, mentolu, máty a kadidla. Prospěšné jsou také xylitolové spreje a slané nosní „sprchy“, ke kterým vám poslouží obyčejná nosní konvička.

 

Pojistěte svoji imunitu výživovým doplňkem

Existuje mnoho minerálů, vitaminů, bylinek a komplexních doplňků, které mohou posílit imunitní funkce, poskytují úlevu od příznaků během nemoci a zkracují délku jejího trvání. Při prevenci a léčbě virových infekcí horních cest dýchacích zvažte některé z následujících:

Vitamin C: Vitamin C může pomoci předcházet infekcím, včetně infekcí způsobených bakteriemi a viry. Bylo prokázáno, že pravidelně podávaný vitamin C zkracuje dobu nachlazení a vyšší dávky vitaminu C během nemoci mohou také působit jako přírodní antihistaminikum a „zbraň“ proti zánětu.

Vitamin D: Vitamin D, známý jako „sluneční vitamin“, je jednou z nejdůležitějších a nejúčinnějších živin pro podporu imunitního systému. Četné studie ukázaly, že pomáhá snížit riziko nachlazení a chřipky. Bohužel vysoké procento populace má vitaminu D nedostatek, takže denní suplementace (ideálně ve formě vitamínu D3) nabízí nejlepší ochranu.

Vitamin A: Suplementace vitaminem A může být velmi užitečná při podpoře schopnosti těla bojovat s infekcemi, zejména těch respiračních.

Zinek: Zinek hraje významnou roli při posilování imunity a může pomoci snížit frekvenci infekcí, jakož i délku a závažnost běžného nachlazení, pokud se užije do 24 hodin od začátku obtíží.

Selen: Selen, klíčová živina pro imunitní funkce, je antioxidant, který pomáhá posilovat obranyschopnost těla proti bakteriím, virům a rakovinným buňkám. Může pomoci zejména při ochraně před určitými kmeny chřipkového viru. Selen se snadno získává z potravin, přičemž nejbohatším zdrojem jsou para ořechy.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu