Fit a light potraviny jsou často plné cukru  

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Být uvědomělým spotřebitelem či spotřebitelkou, kteří dbají na svoje zdraví, vůbec není jednoduché. Možná se domníváte, že když zajdete nakoupit do obchodu se zdravou výživou nebo sáhnete po výrobku s označením „fit“ nebo „light“, nemůžete udělat chybu. Jenže i u takových potravin se vyplácí číst jejich složení.

„Upřímně už jsem skoro alergická na slova ,fit‘, ,fitness‘, ,bez přidaného cukru‘, ,nízkotučné‘ nebo ,nízkokalorické‘. Když se totiž na takové výrobky podíváte zblízka, zjistíte, že jejich obsah je všechno, jenom ne fit a bez cukru,“ uvedla pro BioApotéku autorka blogu o zdravém životním stylu Fit&Fabulous Andrea Pavelcová. U výrobků s nízkým obsahem tuku například výrobci často dohánějí nevýraznou chuť spoustou cukru nebo umělými sladidly, která jsou všechno, jen ne zdravá… A jakou zásadu má Andrea Pavelcová při nakupování? „Používat selský rozum. Spousta lidí například věří, že instantní ovesné kaše, které se smíchají s vařící vodou, jsou zdravé, protože se přece všude na internetu píše, že máme jíst ovesné kaše. Ale přečtěte si složení: je to vážně katastrofa. Pokud vám záleží na tom, abyste jedli zdravě, je zkrátka potřeba více číst a o problematiku složení potravin se zajímat.“

Například si všímejte procentuálního zastoupení jednotlivých ingrediencí. Pokud je některá složka uvedená přímo v názvu výrobku (třeba hrachová polévka, bramborový knedlík, müsli s ořechy) anebo vidíte na obalu její obrázek, musíte se z etikety dozvědět její procentní podíl. Při bližším průzkumu se tak může stát, že ke svému nemilému překvapení zjistíte, že v müsli s ořechy je ve skutečnosti ořechů jen půl procenta…

Chytré plánování

Každý pochopitelně nemá nablízku dobře zásobený obchod, kam si může kdykoli vyběhnout pro kvalitní potraviny. Váš nejbližší krámek má na pultech samé levné zboží plné náhražek a chemikálií?

Jako řešení se nabízí vyrazit jednou za čas na velký nákup a zásobit se. Jenže přeplněná spíž často vede k přejídání a následnému vyhazování zkaženého jídla. Jak tedy chytře a zodpovědně nakupovat? V první řadě s sebou mějte seznam a do košíku spontánně nepřihazujte nic navíc. „Kouzlo je v tom nebýt líní plánovat,“ domnívá se Andrea Pavelcová. „Pokaždé, když jdu na nákup, rozmyslím si, co budu následující týden vařit a kde se budu stravovat (v práci, doma nebo na výletě). Málokdy se mi pak stane, že by mi potraviny zbyly, a pokud ano, často si uvařím víkendový oběd ve stylu co dům dal.“

Obezitoložka Dita Pichlerová nabízí nakupovací postup pro ty, kdo se snaží shodit přebytečná kila: „Co je doma, to se sní. Co doma není, pro to si v deset večer pravděpodobně nepoběžíte. Nechoďte nakupovat hladoví a nekupujte nic, co můžete sníst cestou domů. To je známá rada, ale jak na to? Ideální je nakupovat po internetu.“

Než se ovšem do objednávání jídla pustíte, zkuste otevřít spíž a lednici a vyskládat všechno na stůl. Co doma máte? Co by se z toho dalo uvařit?

Když prozkoumáte ještě i mrazák, dost možná zjistíte, že vůbec nic dalšího kupovat nepotřebujete a že ze zásob dokážete dobře vařit ještě několik dní… Podle průzkumu CVVM vyhodí české domácnosti asi deset procent zakoupených potravin! A čtyři procenta lidí pošlou do koše více než čtvrtinu nakoupeného jídla.

V celé Evropě se každoročně vyhodí osmaosmdesát milionů tun potravin. Spolu s jídlem ovšem vyhazujete také peníze, do jejichž vydělávání jste investovali čas a energii. Přitom tvrdé rohlíky nebo zcvrklá jablka, která často končí v popelnicích, většinou ještě nejsou zkažená a mohla by se zpracovat třeba na strouhanku nebo kompot.

Jako prababičky

Chcete žít zdravě a šetřit životní prostředí, ale opravdu nemáte chuť luštit etikety, počítat kalorie a přehnaně přemýšlet nad jídelníčkem? Zkuste návrat k životnímu stylu našich prababiček, které vařily ze sezónních potravin a obvykle je zpracovaly do posledního kousku.

„Celým srdcem věřím v prostou konzumaci místních, sezónních potravin a znalost toho, odkud pocházejí,“ svěřuje se například australská kuchařka a propagátorka trvale udržitelného způsobu života Rebecca Sullivan ve své knize Umění přirozeného domova (vydalo nakladatelství Esence). „Je pro mě mnohem důležitější znát farmáře a vědět, jak chovají svá zvířata a pečují o půdu, než zasvětit život čtení etiket.“

Vyzkoušejte, co dokážou ty nejskromnější přísady, jako je česnek, citron nebo med. Citron je skvělý osvěžovač vzduchu, octem vyčistíte celou domácnost, med můžete použít jako pleťovou masku, sladidlo i lék na škrábání v krku… Pěstujte si na zahradě nebo v truhlíku na balkóně vlastní bylinky, objednávejte si v bedýnkách sezónní zeleninu od farmářů. Pamatujte, že nejzdravější jsou potraviny čerstvé a co nejméně upravované a zpracovávané. A že méně je často více.

Čtěte také: Nakupujte chytře

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu