Cukrovka postihla již 9% světové populace. Víte, jak se jí vyhnout?

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Sedavý styl života, špatné stravovací návyky, kouření a pití. To jsou nejčastější příčiny, kterými lékaři vysvětlují vzrůstající počet pacientů s cukrovkou. A čísla jsou opravdu šokující: zatímco v roce 1985 byl počet jedinců s cukrovkou 2. typu 30 milionů, v roce 2009 se jednalo už o 220 milionů a v roce 2014 postihla tato nemoc již 387 milionů lidí na celém světě. Sečteno podtrženo, cukrovková epidemie postihla již 9 % světové populace a počet nemocných stále stoupá. Dobrou zprávou však je, že se dopadům cukrovky 2. typu díky pár pravidlům můžeme vyhnout. Pojďme na ně.

Cukrovka je chronické onemocnění, ke kterému dochází buď tehdy, když slinivka nevytváří dostatek inzulinu (diabetes 1. typu, dříve známý jako inzulin dependentní), nebo když je inzulin tělem nedostatečně využíván (diabetes 2. typu, non-inzulin dependentní). Diabetes 2. typu v celosvětových statistikách vyhrává: zahrnuje většinu lidí s cukrovkou, přičemž symptomy jsou do značné míry podobné s diabetem 1. typu (nadměrné močení, žízeň, neustálý hlad, ztráta hmotnosti, zhoršení zraku či únava), avšak ve srovnání s prvním typem se projevují méně výrazně. V důsledku toho může být onemocnění diagnostikováno až několik let po nástupu onemocnění a v případě, že se neřeší, vede k vážnému poškození mnoha systémů těla, zejména nervů a cév.

Co radí lékaři

Cukrovka je sice velkým strašákem dnešní doby, budeme-li ale ochotni zařadit do životního stylu pár jednoduchých preventivních opatření, bát se nemusíme. Co lékaři radí?

·        Redukujte stres

·        Dopřejte si každý den 6-8 hodin kvalitního spánku

·        Začněte cvičit, a to nejméně 30 minut denně

·        Hlídejte si zdravou tělesnou hmotnost

·        Vyhněte se stravovacím „rychlovkám“ a pochoutkám z kategorie „junk food“

·        Zaměřte se na zdravý jídelníček (celozrnné potraviny, rostlinné proteiny, ovoce a zelenina)

·        Omezte příjem cukru a nasycených tuků

·        Jste-li kuřáci, přestaňte kouřit

·        Odpočiňte si na hodině jógy, začněte meditovat nebo se porozhlédněte po kurzu mindfulness

Mít cukr pod kontrolou

Alfou a omegou v léčbě cukrovky je radikální změna jídelníčku a zařazení výživových doplňků, které vám pomohou mít hladinu cukru pod kontrolou. Na talíři by se měli objevovat ryby (obsahují omega 3 mastné kyseliny), listová zelenina (chrání srdce a udržuje zdravý zrak), skořice (zlepšuje hladinu cukru v krvi), vejce, chia semínka, kurkuma, řecký jogurt, ořechy, brokolice, extra panenský olivový olej, dýně a česnek. Nezapomeňte však ani na vhodnou suplementaci, mezi jejíž nejmocnější „proticukrovkové“ představitele patří:

Kyselina alfa-lipoová: Kyselina alfa-lipoová snižuje bolestivou diabetickou neuropatii (poškození periferních nervů), která je důsledkem nepřetržitě zvýšené hladiny cukru v krvi. Studie ukázaly, že pravidelné dávky kyseliny alfa-lipoové mohou také zlepšit citlivost na inzulin.

Magnesium: Hořčík je minerál účastnící se v našem těle více než 300 biochemických procesů, proto nás nepřekvapí, že je nepostradatelným prvkem i v léčbě cukrovky – hořčík je zodpovědný za aktivaci inzulinových receptorů a jeho nedostatek může vést ke zhoršení příznaků cukrovky 2. typu.

Vitamin K: Jedná se o skupinu vitamínů rozpustných v tucích, přičemž nejdůležitějšími jsou formy K1 (najdeme například v listové zelenině) a K2 (obsažen v živočišných tucích a fermentovaných potravinách). Studie ukazují, že vitamin K2 stimuluje proliferaci pankreatických beta buněk a zvyšuje citlivost na inzulin.

Omega 3 mastné kyseliny: Ačkoliv omega 3 mastné kyseliny nemají žádný vliv na kontrolu glykémie, mají protizánětlivé, antitrombotické a antiarytmické účinky, které jsou vhodné jako prevence a léčba kardiovaskulárních onemocnění. Z toho důvodu jsou pro pacienty s cukrovkou 2. typu důležitým pomocníkem.

Chrom: Tento stopový prvek má několik účinků na metabolismus tuků a sacharidů a při jeho nedostatku dochází k narušení metabolismu cukrů, tuku a cholesterolu. Prokázalo se, že chrom zvyšuje množství a činnost inzulinových receptorů a stará se tak o udržení optimální hladiny cukru v krvi.

L-Karnitin: L-Karnitin zvyšuje oxidaci glukózy, její ukládání a příjem, a proto byl navržen jako potenciální terapie pro jedince s cukrovkou 2. typu

Benfotiamin: Benfotiamin je syntetický, v tucích rozpustný derivát thiaminu (vitaminu B), bez něhož nefungují enzymy podílející se na metabolismu glukózy. Ukázalo se, že benfotiamin příznivě ovlivňuje neuropatii (porucha periferních nervů), retinopatii (poškození sítnice) a nefropatii (poškození ledvin), což jsou bohužel časté a nepříjemné komplikace doprovázející pacienty s cukrovkou.

Na cukrovku s bylinkami?

Staré přísloví praví, že na každou nemoc nám Pán Bůh jednu bylinu a cukrovka 2. typu není výjimkou. Zvažujete-li pustit k vašim obtížím kouzelnou moc přírody, pak vězte, že pomocníků dnes najdete již celou řadu.

Fenugreek (pískavice řecké seno): semínka pískavice řecké jsou bohatým zdrojem vitamínů, minerálů a antioxidantů. Řada klinických studií ukázala, že pískavice řecká může zlepšit většinu metabolických symptomů spojených s diabetem 1. a 2. typu, a to zlepšením tolerance glukózy a snížením její hladiny v krvi.

Skořice: Skořice může snížit hladinu cukru v krvi tím, že působí jako inzulin a zvyšuje schopnosti inzulinu přemísťovat krevní cukr do buněk.

Mezi další bylinné alternativy patří coccinia indica, ženšen pětilistý, salacia reticulata či silymarin, které najdeme jako součást některých bylinných preparátů, některé z nich lze ale koupit i v čisté přírodní formě, například jako čaj či tinkturu.    

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu