Chronický zánět nadělá v těle pěknou paseku. Naučte se, jak mu předejít

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zánět je pro naše zdraví nepostradatelný – je výsledkem přirozeného imunitního procesu, který pomáhá tělu bojovat s nemocí a chránit ho před poškozením. Trvá-li v řádech několika dnů či týdnů, je pro naše tělo velkou záchranou. Problém nastává ve chvíli, kdy se v těle usídlí na měsíce či roky, a pomalými, často nenápadnými kroky nás „vyždímá“.

Na rozdíl od akutního zánětu, jehož průběh poznala většina z nás na vlastní kůži, je chronický zánět daleko zrádnější. Dochází k němu ve chvíli, kdy se spínač imunitního systému zasekne v poloze „zapnuto“. Tímto momentem začne náš organismus vést nepřetržitou válku proti vlastním buňkám, která nejenže dlouhodobě oslabí naši imunitu, ale s dost velkou pravděpodobností se převrhne do vážnějších nemocí a stavů.

Jak donutit chronický zánět, aby složil zbraně

Vědci vidí v chronickém zánětu klíčového viníka řady civilizačních a chronických onemocnění – cukrovky, nemocí srdce, obezity, autoimunitních onemocnění, bolestí pohybového aparátu i rakoviny. A teď je ta chvíle, kdy musí padnout otázka: Jak se tomuto riziku můžu vyhnout? „Běžná“ terapie chronického zánětu spočívá v dlouhodobém užívání steroidů a imunopresiv, jejichž seznam vedlejších účinků ve většině pacientů vyvolá dost velkou paniku. Integrativní medicína však nabízí ještě druhou variantu: zapátrat po tom, zda nebyly vznik a „řádění“ chronického zánětu podpořeny nezdravými návyky, identifikovat je a nastolit léčbu změnou jídelníčku a životního stylu.

Nezáškodničí chronický zánět i ve vašem těle?

Chronické záněty jsou prokazatelně způsobeny špatným životním stylem, jenž zahrnuje nedostatečnou výživu a stres. Ukázalo se, že na vině je nejčastěji narušená rovnováha v příjmu esenciálních mastných kyselin, zvýšená konzumace alkoholu, trans-tuků, rafinovaných uhlohydrátů, obilovin obsahujících lepek a nadměrné používání některých léků. Ohroženi jsou také kuřáci, lidé s obezitou a pravidelní konzumenti potravinových polotovarů.

Desatero proti zánětu

Nepochybně jedním z nejlepších způsobů, jak zabránit chronickým zánětům nebo je vyléčit, je začlenění protizánětlivé diety do našeho životního stylu. Chceme-li snížit zánětlivý potenciál v našem těle, měli bychom se vyvarovat potravinám, které zánět podporují, a naopak zařadit ty, které ho zmírní. Aby však naše válečné tažení proti zánětu bylo skutečně úspěšné, nesmíme zapomenout na další aspekty v kategorie „lifestyle“, které najdete v následujícím desateru:

1)     Volte zdravé tuky

–        Omezte trans mastné kyseliny a tepelně upravované rostlinné oleje, nahraďte je za studena lisovaným olivovým, kokosovým, lněným a avokádovým olejem nebo ghee máslem

–        Alespoň dvakrát týdně obohaťte svůj jídelníček tučnou rybou (losos, sardinky, ančovičky, makrela, sleď)

–        V případě minimální či nulové konzumace ryb doplňujte protizánětlivé Omega 3 mastné kyseliny (konopná a lněná semínka, chia semínka, vlašské ořechy či přírodní, spolehlivý potravinový doplněk)

2)     Zvyšte příjem zeleniny a ovoce (zejména zeleniny)

–        jezte alespoň 5 kousků ovoce a zeleniny denně (nezapomínejte na špenát, brokolici či rukolu)

–        volte pestře zbarvené druhy ovoce a zeleniny – obsahují vyšší množství ochranných fotochemikálií (paprika, mrkev, řepa, meloun, citrusy, borůvky a další bobule)

–        vyzkoušejte tzv. talířovou metodu: více než polovinu vaší porce by měla tvořit zelenina (brambory se nepočítají)

3)     Zvolte celozrnné sacharidy a omezte velikost porcí

–        Vyberte si sacharidy, které jsou celozrnné a nezapomeňte alespoň na 25 gramů vlákniny denně

4)     Doplňujte bílkoviny z rostlinných zdrojů (luštěniny, ořechy a semínka), nebo konzumujte přirozené živočišné zdroje bílkovin, avšak v mírném množství

5)     Okořeňte si život!

–        Mezi spolehlivé protizánětlivé pomocníky z řad kuchyňského koření patří česnek, kurkuma, zázvor, oregano, kajenský pepř, kmín a rozmarýn

6)     Jezte vědomě

–        Zaměřte se na kvalitu a kvantitu jídla

–        Žvýkejte pomalu a vnímejte chutě každého sousta

7)     Praktikujte staré konfuciánské učení HARA HACHI BU

–        Které radí, že bychom měli jíst jen do 80% sytosti

8)     Nejlepší rada protizánětlivé diety zní: Jezte přiměřeně, a to čerstvé kvalitní potraviny s dostatečným podílem ovoce a zeleniny a převahou rostlinných zdrojů

9)     Dejte zelenou protizánětlivému životnímu stylu

–        Věnujte se pravidelně sportu či cvičení

–        Mějte pod kontrolou svoji váhu, udržujte BMI (body mass index) mezi 18.5-24.9

–        Hledejte zdravou cestu, jak setřást každodenní starosti a stres

10)  A hlavně: nezapomeňte se odměnit pár čtverečky pořádné čokolády (alespoň 70%)

 

Jídlo jako lék

Protizánětlivá dieta je založena na zásadách zdravého stravování a důkazech jeho prospěšnosti pro naše zdraví, včetně prevence a léčby chronického zánětu. Mezi hlavní dietní opatření patří zaměření na zdravé tuky, zeleninu a ovoce, celozrnné produkty, luštěniny, ryby a omezené množství masa a mléčných výrobků. Tato dieta bývá doporučována jako „lék“ pro celou řadu dnes již běžných onemocnění, včetně léčby srdečních chorob, cukrovky, obezity, rakoviny, Alzheimerovy choroby, deprese i gastrointestinálních poruch.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu