Aby karanténa neskončila rozvodem

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

 „Přestávám zvládat všechny ty zvuky, které od rána vydává – začne to šoupáním papučí pod stolem, pokračuje povzdechy nad prací, poklepáváním do stolu, a to zpívání nebo chroupání jablek…to je fakt k zešílení…“, svěřila se dvaatřicetiletá Monika, kterou karanténa poprvé po pěti letech vztahu donutila trávit s manželem nonstop čas v bytě, který dle jejich slov není tak veliký, jak si na začátku myslela.

Dva „home-office“ pracující lidé, děti s online vzděláváním a jako třešnička na dortu domácí mazlíček – to vše na necelých 90 metrech čtverečních, 24/7, all inclusive. Scénář, kterému by ještě před měsícem nikdo nevěřil, dnes realita většiny českých domácností. Patříte-li mezi ně, pak nám dáte za pravdu, že věta „čas letí“ už tak úplně neplatí a že dny se s karanténou táák tááhnou…. A co to vězení udělá s naší hlavou?

Kliničtí psychologové se shodují, že karanténa za těchto podmínek je vysoce stresující a spektrum jejich negativních dopadů může sahat od pocitů zmatenosti přes hněv až po příznaky posttraumatické stresové poruchy. Když k tomu přidáme nával informací, finanční ztráty, zažívání nudy a strach z nákazy, není vůbec přehnané říci, že karanténa s většinou lidí a jejich vztahů zamává.

Co očekávat a jak přežít nejen virus, ale i sebe navzájem?

Co se celé rodiny týče, doporučují psychologové sepsání tzv. rodinné smlouvy, v níž se stanoví pravidla, za jakých teď bude každý její člen fungovat. Její součástí by měla být i diskuze nad silnými stránkami, kterými každý člen může přispět k rodinné pohodě. Například čtrnáctileté dítě může být proaktivní v hledání volnočasových aktivit, zatímco otec s matkou budou fungovat jako psychická opora. Nezapomínat se však nemá ani na strachy a obavy, které se s novou situací objevily a jež by měli všichni společně sdílet – je důležité, aby rodiče naslouchali strachům svých dětí, vcítili se do nich a získávali informace a rady z důvěryhodných zdrojů. To stejné platí i pro partnery či manžele mezi sebou navzájem – otevřeně mluvit o tom, co každému z nich nahání hrůzu nebo co ho vytáčí, může napjatou, úzkostnou či „ponorkovou“ atmosférou výrazně uvolnit.

 Zaveďte doma pevný řád

O koronaviru se toho prozatím moc neví, a proto tato „velká neznámá“ může v lidech vyvolávat pocit, že nemají svůj život pod kontrolou. Protilátkou k těmto pocitům nejistoty a bezmoci je nastavení denního režimu, jehož dodržování nejenže nepříjemné psychické stavy zmírní, ale také zabrání k tomu, aby vyvrcholily v nějaký výbuch či větší konflikt. Promluvte si proto o tom, jak bude váš řád od rána do večera vypadat – ideálně do něj zahrňte čas na práci, cvičení, koníčky, učení a nezapomeňte přitom na chvilky, kdy bude mít každý nárok z řádu „vypadnout“ a být chvíli o samotě.

Dejte si navzájem prostor

Vzhledem k tomu, že ještě nevíme, jak dlouho karanténa potrvá, doporučují psychologové vytvořit v domácnosti koutek, kam si každý člen může jít odpočinout, číst nebo se věnovat svým koníčkům. Zároveň je však karanténa novou příležitostí pro rodiny, jejíž členové byli zvyklí fungovat každý po své ose, aby se její členové sblížili a vytvořili si nové, společné rituály.

Naslouchejte a nezlehčujte pocity druhého

Když jeden z partnerů pociťuje úzkost, je důležité, aby ho druhý partner vyslechl, podpořil a nabídl pomocnou ruku. S koronavirem přišla totiž nejen izolace, ale také obavy, jak finančně zajistit rodinu, proto se svými strachy nebuďte sami a všechny nové problémy diskutujte a řešte společně.

Hýbejte se

Vakcína proti COVID-19 zatím vynalezena není, ale očkování na frustraci a nudu může mít už dnes každý z nás – pohyb.  Ti, kteří mají zahradu, si mohou každý den zahrát společně basket nebo fotbal, zatímco ti, kteří žijí v bytech musí být více vynalézaví a den si zpestřovat „mikrocvičeními“, například jógy či pilates.

Nezapomínejte na sex a intimitu

To, že s partnerem sdílíte 24 hodin stejný prostor ještě neznamená, že jste intimně „propojeni“. Proto nezapomínejte, že sex je kořením života a udržujte vaši intimitu naživu – třeba tím, že splníte partnerovo tajné přání nebo mu připravíte malé překvapení. A když na sex zrovna není nálada? Nevadí. Psychologové ujišťují, že intimitu můžeme resuscitovat i pravidelnými společnými procházkami, mazlením u filmu nebo hraním zábavných deskových her.

Bavte se o práci, ale pracujte odděleně

Pravděpodobně se nevyhnete myšlenkám, co všechno se pro vás teď změní, a to včetně pracovních pozic. Svěřte se proto, co se ve vašem zaměstnání odehrává, ventilujte to, co vás trápí a snažte se i přes velké změny nezapomínat na pozitivní stránky, které vám práce přináší. Ideálně však pracujte v oddělených pokojích a řešíte-li něco důležitého (například skype hovor s nadřízeným), upozorněte na začátku dne všechny členy rodiny, že „od-do“ nesmíte být rušeni.

Mějte nabitý program

Všechny ty knihy, které jste nestihli přečíst, filmy, které jste ještě neviděli, jazyk, který jste si přáli naučit… Na to všechno teď máte spoustu času, který jste ještě před dvěma týdny postrádali.

Krize jako příležitost

Jak řekl pro rozhovor Aktuálně.cz kněz Marek „Orko“ Vácha:

„S překvapením zjišťujeme, co všechno v životě opravdu nepotřebujeme. A se stejným překvapením zjišťujeme, co potřebujeme, bez čeho bychom nemohli žít. Pro mě jsou to třeba vztahy“.

Je jasné, že nás všechny čeká velká zkouška a obstát v ní bude vyžadovat hodně námahy. Věřte ale s námi, že vše dobře dopadne a vy, ať už jste partneři, rodiče či manželé, z této zkoušky odejdete posilněni.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu