7 přírodních prostředků ke snížení úzkosti

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Cítit se čas od času v “nepohodě” je normální, pokud se ale tlak na hrudi, podrážděnost nebo bezdůvodné obavy začnou objevovat častěji, pak dost možná i vás potkal (dnes již) civilizační nešvar jménem úzkost. Ta se svým psychickým i fyziologickým doprovodem přináší důležitý signál s varováním: možná se nadměrně stresujete, nedopřáváte tělu odpočinek nebo ve vás dlouhodobě něco “vře”. Ať už je příčina jakákoliv, vyplatí se úzkost začít řešit co nejdříve – může se totiž převrhnout do daleko horších podob, které už významně narušují kvalitu života.

Příznaky úzkosti mohou zahrnovat neklid, pocit napětí, podrážděnost, netrpělivost nebo špatné soustředění. Lidé si také mohou všimnout změn ve svém fyzickém zdraví, jako jsou bolesti hlavy, bolesti čelistí, svalové napětí, potíže s usínáním nebo spánkem (nespavost), sucho v ústech, únava, tlak na hrudi, poruchy trávení, nadýmání, nadměrné pocení a bolest hlavy. Pokud je frekvence těchto příznaků občasná, berte je jako upozornění, že něco ve vašem životě zřejmě není v pořádku. Pomoci vám mohou přírodní prostředky a správná psychohygiena zahrnující dostatek odpočinku, pobyt v přírodě, pravidelný pohyb a úpravu jídelníčku. *

Když jedou myšlenky jak o závod, zkuste mučenku pletní (Passiflora incarnata

Mučenka (Passiflora incarnata) má jako lidový lék na úzkost a nespavost velmi dlouhou tradici.  Dvě studie zahrnující celkem 198 lidí zkoumaly účinnost mučenky na snížení úzkostných příznaků. Jedna ze studií zjistila, že mučenka je srovnatelná s benzodiazepinovými léky. Ve srovnání s lékem Mexazolamem došlo ke zlepšení pracovního výkonu a menší ospalosti, nicméně ani jedna ze studií nebyla statisticky významná. Rozhodnete-li se mučenku vyzkoušet, pak mějte na paměti, že se jedná o poměrně silnou bylinku, která může mít řadu vedlejších účinků – od pocitu na zvracení přes ospalost až po rychlejší srdeční tep.

Na nespavost kozlík lékařský (Valeriana officinalis)

Kozlík lékařský (Valeriana officinalis) je bylinka “číslo jedna” v boji proti nespavosti, nicméně používá se i u lidí s mírnou úzkostí. Kozlík se obvykle užívá hodinu před spaním – pozor, neměla by se ale používat déle než tři měsíce. Nežádoucí účinky kozlíku lékařského mohou zahrnovat mírné zažívací potíže, bolesti hlavy, bušení srdce a závratě. Kozlík seženete nejčastěji ve formě čaje či tinktur, většina lidí však kvůli specifickému zápachu kozlíku volí formu tobolek.

Ašvaganda a rhodiola zajistí fyzickou i psychickou pohodu

Kombinace ašvagandy a rhodioly nejenže zlepšuje učení a paměť, ale rozjasní vám mysl a postará se o vaši psychickou rychlost. Díky biochemickému vlivu na hladinu neurotransmiterů (především serotoninu a dopaminu) se používají jako pomocníci v boji s depresemi, úzkostmi a dlouhotrvajícím stresem.

GABA (Kyselina gaba-aminomáselná) jako dobrá alternativa 

GABA je aminokyselina a také primární inhibiční neurotransmiter našeho parasympatického nervového systému, což znamená, že dohlíží na všechny procesy související s odpočinkem a trávením. Je také známo, že hraje roli ve fyziologii úzkosti.

Mindfulness techniky prohloubí zážitek s každého dne

Mindfulness neboli meditace všímavosti se na Západě v posledních letech stala významným fenoménem, jejíž léčivé účinky se začínají používat především v léčbě nadměrného stresu, úzkostných poruch a posttraumatické stresové poruchy.  Jde o duševní trénink zaměřený na prožívání přítomného okamžiku, který praktikuje mnoho známých osobností, mimo jiné Al Gore, Clint Eastwood, Oprah Winfreyová či ragbista Jonny Wilkinson.

Dechová cvičení mysli a těla, fyzická cvičení, jóga, tai chi, autohypnóza, meditace a biofeedback jsou jen některé z technik snižování stresu používaných při úzkosti. Vyzkoušejte různé techniky, které vám v hektickém rozvrhu pomohou na chvíli vypnout a soustředit se na “tady a teď”.

Aromaterapie provoní byt a rozpustí úzkost

Není nad rozpuštění úzkosti v libých vůních bylinek a květin. Rostlinné éterické oleje lze přidávat do koupele, masážního oleje, aromalamp či difuzérů. Mezi esenciální oleje, které se používají k léčbě úzkosti a nervového napětí, patří bergamot, cypřiš, pelargónie, jasmín, levandule, meduňka, neroli, růže, santalové dřevo a ylang-ylang. Alfou omegou téměř všech relaxačních směsí je levandule.

Práce s tělem 

Ve zdravém těle zdravý duch. Dopřejete si kromě dostatku pohybu a procházek také masážní terapii, shiatsu a další formy “péče o tělo”, které jsou široce používány ke snížení svalového napětí, zmírnění stresu a zlepšení spánku.

Další tipy

  • B-komplex s vitaminem C: přispívá k normální činnosti nervového systému a normální psychické činnosti
  • Nidra jóga:kromě regenerace a celkového uklidnění pomáhá jóga nidra chronickým nespavcům, nevyspalým prvorodičkám a přepracovaným workoholikům. Uleví také lidem se závislostí či chronickou bolestí, snižuje úzkost a zmírňuje stres.

 

* Ačkoli některé výzkumy naznačují, že přírodní léky mohou úzkostným lidem pomoci,  je důležité si před použitím alternativní medicíny promluvit se svým lékařem. Pamatujte, že by neměl být používán jako náhrada standardní péče při léčbě jakéhokoli zdravotního stavu. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu