Vitamin K2: Proč ho máte v jídle málo (a proč to určitě chcete změnit)

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Když se jeden kanadský zubař začal ve 30. letech ptát, proč se jeho pacientům tak hrozně kazí zuby, našel viníka v dosud neznámém „aktivátoru X“, který si svou sci-fi přezdívku nesl až do 90. let. Tehdy byl nejenže s konečnou platností nazván jako vitamin K2, ale současně si zasloužil VIP postavení mezi všemi vitaminy – vědci totiž přišli na jeho klíčový význam pro lidský metabolismus. Historicky ale rozhodně nebyli první – japonští samurajové ho ve formě zkvašené sóji zvané natto, jedli totiž už ve středověku Nyní se „kádvojka“ vrací na scénu, a to zejména v upozorněních lékařů – oproti našim předkům ho máme ve stravě podstatně míň a měli bychom ho doplňovat. Podívejme se proč.

 

Vitamin s Nobelovou cenou

Vitamin K je známý od třicátých let 20. století a jeho objev rozhodně nebyl jen nějakým nepatrným zábleskem na poli vědy, o čemž svědčí i to, že hned vzápětí byl oceněn Nobelovou cenou. Následujících 50 let se mělo za to, že vitamin K je jen jeden. Vědělo se, že hraje zásadní roli v koagulaci, neboli srážlivosti krve – odtud ono „K“ v jeho názvu. Později se přišlo na to, že ve skutečnosti jsou to vitaminy dva: K1 a K2. Vitamín K1 je známý jako fylochinin a v zelenině jako kapusta, zelí, špenát nebo brokolice je ho tolik, že příznaky jeho nedostatku nejsou s výjimkou novorozenců takřka známy. K2 ale z fylochininu složitě syntetizují ve svých tělech zvířata coby menachinon. A ten už je vzácnější.

 

Zkažené zuby aneb jak se zjistilo, že je nutno „kádvojku“ doplňovat

S rozvojem moderního potravinářství a zemědělství začalo zelené stravy (tedy i fylochininu) u lidí i zvířat ubývat. Tím, jak zvířata zmizela z pastvin, zmizel i K2 z jejich mléka, jater nebo žloutku. Až do 90.let, kdy byl K2 objeven, se přitom netušilo, že to je problém. Zkažené zuby v době hospodářské krize v USA byly jen prvním tušeným symptomem. Ty další postupně odhalují až nedávné výzkumy.

Tak zvaná Rotterdamská studie roku 2004 potvrdila, že vyšší příjem K2 snížil riziko úmrtí na kardiovaskulární choroby o celou polovinu. Ukazuje se totiž, že K2 hlídá, aby se ukládal tak kam má – tedy do kostí a zubů, a ne tam, kam nemá – do kornatících cév či ledvinových kaménků.

 

D3 + K2 = nejlepší recept na imunitu

Už zmíněný kanadský zubař Weston A. Price si ve 40. letech všiml souvislosti jeho „aktivátoru X“ (neboli K2) s tehdy už známým vitaminem D. Vitamin D totiž zvyšuje vstřebávání vápníku ze střev, až K2 ho ale dopraví do kostí. S rostoucím příjmem vitaminu D proto v těle roste i „spotřeba“ vitaminu K2. Proto se při užívání vitaminu D3 doporučuje i jako doplněk i „kádvojka“, což je jedna z nejúčinnějších kombinací s protizánětlivými vlastnostmi, která navíc posiluje imunitní systém, chrání játra a je silným antioxidantem.

Nepřímo to roku 2009 potvrdila další studie. Mírnější řídnutí kostí prokázala u těch japonských žen po menopauze, které pravidelně jedly nejbohatší přírodní zdroj K2 – samurajskou zkvašenou sóju natto.

 

Takže proč se vyplatí vitamin K2 doplňovat a jak?

 Další studie opakovaně prokázaly schopnost K2 inhibovat rakovinné bujení, jeho zásadní význam pro plodnost, zdraví mozku, normalizaci glukózy v krvi, či prevenci křečových žil nebo Cronovy choroby. Nově se výzkum K2 zaměřuje také na jeho vliv na zdraví kůže.

Pokud jste vegetariány a nechcete příjem K2 zvyšovat z produktů zvířat živících se zelenou stravou, jako jsou husí játra, máslo, sýr a žloutky, popřípadě máte ve svém jídelníčku těchto produktu málo, pak existují dvě hlavní kategorie doplňků K2: MK4 a MK7. MK4 se obvykle extrahuje z tabákové rostliny. Jeho nevýhodou je, že má velmi krátký poločas rozpadu, což znamená, že v těle zůstane jen několik hodin. MK7 se obvykle získává z fermentované sóji natto, pelargónie nebo cizrny a jelikož je jeho poločas rozpadu delší, vydrží celý den. My pro dobrou srážlivost krve a udržení silných kostí doporučujeme komplex vitaminu K2, který je extrahovaný z cizrny a jehož účinek v jedné kapsli podporuje směs kapusty, špenátu, koriandru a petržele.

Share on facebook
Share on twitter
Share on google

Zaujal vás tento článek?

Přihaste se k odběru novinek a jako bonus navíc získáte aktuální číslo našeho časopisu.

Z nabídky obchodu